Visszhang: film

Kedves kém

  • 2021. július 14.

Visszhang

Új lakó érkezik az idősek otthonába, fess úriember, testileg-szellemileg friss, ápolt nyolcvanas.

Tartózkodása lassan oldódik, bekapcsolódik az intézmény irigylésre méltó közösségi életébe, barátkozik, sőt flörtöl – bár inkább vele flörtölnek, flörtölnének régóta magányos, nőiségüket matrónaként sem feladó hölgyek. Akik esendőségükben is őriznek valami fontosat: emberi mivoltuk meglepően magától értetődő méltóságát. Sok kedves miniportré bontakozik ki az újonc kíváncsi szemei előtt, a néző egy szépen, gyengéden felépített filmben csodálkozhat rá az öregkor gyermeki gazdagságára.

A bökkenő az, hogy minderre a külön narratíva nélkül is érdekes, figyelemre méltó közegre rá van ültetve egy merőben fiktív, konstruált voltában külsődleges és következetlen sztori. Hogy az öregúr tulajdonképpen egy nyomozóiroda beépített ügynöke, akinek az egyik lakó életkörülményeiről kellene adatokat gyűjtenie (még igazi kémfelszerelést is kap, mikrokamerával). És senkit nem zavar, a nézőnek is el kéne fogadnia, hogy e titkos akciót közben mindenki által egyértelműen észlelhető filmes stáb rögzíti. Ekként teljesen mindegy, hogy a nyilvánvalóan fiktív titkos feladattal tisztában van-e a forgatást engedélyező intézmény: a főhős mindenképpen csak szerepet játszik – és nem a detektív bérelte fel, hanem a rendező. Nem tudom, szándékosan-e vagy se (se!), de ilyen világosan tán még egyetlen film sem közölte azt a sajnálatos módon nem mindenki számára világos tényt, hogy az aktuális művészeti divat, az ún. kreatív dokumentumfilm – nem dokumentumfilm.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.