Visszhang: film

Kedves kém

  • 2021. július 14.

Visszhang

Új lakó érkezik az idősek otthonába, fess úriember, testileg-szellemileg friss, ápolt nyolcvanas.

Tartózkodása lassan oldódik, bekapcsolódik az intézmény irigylésre méltó közösségi életébe, barátkozik, sőt flörtöl – bár inkább vele flörtölnek, flörtölnének régóta magányos, nőiségüket matrónaként sem feladó hölgyek. Akik esendőségükben is őriznek valami fontosat: emberi mivoltuk meglepően magától értetődő méltóságát. Sok kedves miniportré bontakozik ki az újonc kíváncsi szemei előtt, a néző egy szépen, gyengéden felépített filmben csodálkozhat rá az öregkor gyermeki gazdagságára.

A bökkenő az, hogy minderre a külön narratíva nélkül is érdekes, figyelemre méltó közegre rá van ültetve egy merőben fiktív, konstruált voltában külsődleges és következetlen sztori. Hogy az öregúr tulajdonképpen egy nyomozóiroda beépített ügynöke, akinek az egyik lakó életkörülményeiről kellene adatokat gyűjtenie (még igazi kémfelszerelést is kap, mikrokamerával). És senkit nem zavar, a nézőnek is el kéne fogadnia, hogy e titkos akciót közben mindenki által egyértelműen észlelhető filmes stáb rögzíti. Ekként teljesen mindegy, hogy a nyilvánvalóan fiktív titkos feladattal tisztában van-e a forgatást engedélyező intézmény: a főhős mindenképpen csak szerepet játszik – és nem a detektív bérelte fel, hanem a rendező. Nem tudom, szándékosan-e vagy se (se!), de ilyen világosan tán még egyetlen film sem közölte azt a sajnálatos módon nem mindenki számára világos tényt, hogy az aktuális művészeti divat, az ún. kreatív dokumentumfilm – nem dokumentumfilm.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.