Visszhang: koncert

Lucia Cadotsch

Visszhang

Nem volt átütő. De ő éppen így akarta ezt.

A svájci énekesnő introvertált, gondolkodó énekes-dalszerző, nem kívánt tündökölni, hanem meg akarta osztani kétségeit, vágyait, érzéseit. A közönségnek az a része, amelyiknek a jazz mit sem ér szvinges lüktetés vagy esetleg blues nélkül, tüntetőleg távol maradt, hazai viszonylatban nyilvánvalóan ők a többség. Európai felfogásban a jazz viszont fél évszázada messze kanyaradott az „It don’t mean a thing…” mottótól, erre eklatáns példa Cadotschék friss zenéje. Számukra egy énekes produkciónak nemcsak a scattelés adhat célt, ezerszer inkább a lírai-vallomásos szövegek. A daraboknak nem kell mindig A-B-A szerkezetbe rendeződniük, nem kell mindegyiket lezárni és a következőt elölről kezdeni; gyakran kötik egybe őket, a dallamok szűk hangközökkel tétováznak, néha viszont rapszodikusan csapkodnak, a hangsorok fátyolos moll és szikár líd tájakról indulnak.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.