Visszhang: könyv

Maggie O’Farrell: Hamnet

Visszhang

Egy warkwickshire-i faluban 1596-ban egy tizenegy éves fiút egyik napról a másikra ledönt a lábáról a láz, és meghal.

A nevére ma már senki sem emlékezne, ha apja négy évvel később nem írt volna egy színdarabot, amelynek címe a gyermek neve, és amely később a világirodalom egyik legfontosabb műveként vált ismertté. Bár Maggie O’Farrell egyetlenegyszer sem írja le William Shakespeare nevét, egyértelmű, hogy a Hamnet róla és a családjáról szól. Elsősorban pedig a regényben Agnesnek (a valóságban Anne-nek) nevezett feleségéről, a látó asszonyról, aki vércsével a karján járja a vidéket, ismeri a gyógynövényeket és az emberek legféltettebb titkait. A szerző fikciós művet ír, kiszínezi a történelmi tényeket, misztikummal és érzelmekkel tölti meg mindazt, amit Shakespeare életéről nem tudhatunk. Ír a drámaíró bántalmazó apjáról, Agnes és William soha nem múló szerelméről, a latinoktatóból színésszé és íróvá váló fiatal tehetség vívódásairól, és arról a végzetes napról, amikor a házaspár Judith lánya kigyógyul a betegségből, amelybe ikertestvére, Hamnet belehal. O’Farrell a családot felemésztő gyászról, London mocskos utcáiról, a vidéki Anglia szépségéről, a túlvilágról és a pestis terjedéséről mesél. Emléket állít egy rendkívüli nőnek és egy szőke kisfiúnak, akinek nevét ma is színpadok ezrein harsogják. A Hamnet egy tragédia születésének a könyve, és két nyughatatlan emberé, akik igyekeznek túlélni a maguk módján azt, amit nem lehet.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."