Visszhang: színház

Mágnás Miska

Visszhang

A helyszín egy jacht, a kórus tagjai a bulijelenetekben talpig tóthgabiban ropják...

A prózai szövegekben (illetve a jobbára érintetlenül hagyott dalok mellett a teljesen átírt Csiribiri…-ben) felbukkan a lombok nélküli lombkoronasétánytól a kisvasút kerekének felfújásáig sok elem a napi hírekből. Alapvetően nem idegen ez a fajta aktualizálása a darabnak, hiszen az nemcsak a gazdagok világát mutatja meg, hanem társadalmi kérdéseket is tematizál. Kimondottan ismerősek a jól szituált arcok, és ismerős a kivagyiságuk is. Ladányi Júlia Maris szerepében igazi meglepetés. Egyedül a Miskát játszó, a Forte Társulatban ismertté vált Krisztik Csaba sok egy kicsit: túlzás az egyébként remek énekesi teljesítménye mellett a rengeteg akrobatikus elem és a figurájába vitt túlmozgás, de Pixi és Mixi összehangolt stand-upos jelenései, vagy Sztárek Andrea nagymamájának ügyes belépői egyensúlyban tartják az előadást. Aki a híres dalok miatt jött, az is elégedett lesz. Az Alba Regia Szimfonikus Zenekar tagjai a fedélzeten zenélnek, hibátlanul. A rendezés jó érzékkel ötvözi az idősíkokat, belesimul a múlt a mába, az aktualitás a mesébe. Megragadó a látvány is, az óriás hajó fedélzete végig bejátszott terep, helyet hagy az össztáncnak, de működik az intim jeleneteknél is. A hatalmas kivetítőn pedig ott a mindig mozgásban lévő tenger és a felvonásonként váltakozó égbolt, hogy vigasztalhasson a tudat: azért a víz az úr.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.