Visszhang: színház

Márkos Albert – Dino Buzzati

Sette piani (Hét emelet)

  • Sisso
  • 2024. március 20.

Visszhang

A kamaraoperát Porogi Dorka rendezésében olasz nyelven, magyar felirattal mutatták be Novák Eszter és Selmeczi György osztályának végzősei, a Színház- és Filmművészeti Egyetem „államosítás” előtti időszakának utolsó mohikánjai.

Márkos librettója Buzzati sötét, abszurd novelláján alapul, és szerkezetileg Bartók Kékszakállúját követi. Ami ott hét ajtó, az itt hét emelet, az előadásban pedig hét, különbözőképpen „felkárpitolt” fehér szék a szanatórium hét szintje.

A zeneműben erős a korai Ligeti-hatás, de a posztmodern operaszínpadi gondolkodásnak megfelelően szemtelenül járkál a műfajok között a swingtől a free jazzig, sőt Tutino Vitája is felsejlik, talán a téma meg a sebészeknek öltözött zenészek miatt is. Ők és a kórus (orvosok és ápolók, sőt börtön­őrök) egyszerre működtetői és tanúi a főszereplő halálútjának. (A zongoránál Szép András – a zenei vezető –, a bőgőnél Gyányi Tamás, a doboknál váltva Urbán Kristóf vagy Begyik Marcell).

A főhőst játszó és éneklő Vatamány Atanáz, valamint Berkó Boglárka, Szász Gabriella, Kerek Dávid, Fülöp Kristóf, Juhász Bence és Illés Adrián jó összhangban mozognak (koreográfus: Téri Gáspár) Zubor Kata abszurd és szürreális jelmezeiben. Fent még csodás a kilátás, a harmadik szint alatt az ablakokra már árnyékot vetnek a kinti fák. A főszereplő egy könyörtelen rendszer által működtetett láncolaton keresztül jut el a végzetéig, ahonnan már jól látszik, hogy rajta kívül mindenki láncszem csupán a láthatatlan Dati professzor gépezetében.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.