Visszhang: lemez

Mclusky: The World Is Still Here and So Are We

Visszhang

A Mclusky az ezredforduló utáni noise-rock meghatározó zenekara volt.

Csúcsművük a Steve Albinivel készült Mclusky Do Dallas (2002), ez teljes vértezetben mutatta a cardiffi zenekart: széttorzított gitárok, kántálható rigmusok, fekete humorral átszőtt, végtelenül cinikus dalszövegek. A trió hirtelen találta meg ezzel a lemezzel a közönségét, de nem fürödtek túl sokáig a sikerben: az évtized közepére az együttes felbomlott, a basszusgitáros Jon Chapple Ausztráliába költözött, a megmaradt két tag pedig megalapította a hasonló koncepcióra építő és szintén jó szériát futó Future of the Leftet.

Az utóbbi pár évben egyre többször összeálltak, és szép lassan a Mclusky (Damien Sayell basszusgitárossal kiegészülve) újra létező entitássá vált. A frontember Andrew Falkous kezdetben nem gondolkodott új anyagban, és tulajdonképpen úgy lettek friss dalok, hogy a próbákon lustaságból nem akarta agyongyakorolni a régi számokat, úgyhogy inkább elkezdett helyben kitalálni ötleteket.

Talán ez a spontán alkotói folyamat teszi azt, hogy a The World Is Still Here… nem egy grandiózus, kimódolt visszatérés, csak simán egy új lemez, amelyre mellékesen 21 évet kellett várni. Az alapelemek nem változtak: az értelmezhetőség határáig torzított basszusgitár, mondókaszerű énektémák, a huhogások mind változatlanok, de vannak új ízek is rajta. De a régi Mcluskyba is sok minden belefért, a lényeg pedig úgyis az, hogy jó dalok legyenek, arra pedig most sem lehet panaszkodni – elég csak meghallgatni a People Persont vagy az Autofocus on the Prime Directive-t.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.