film

Ne merészelj eljönni a bát micvámra

Visszhang

Itt a Netflix leg­újabb coming of age filmje, Adam Sandlerrel és némi „nunipukival” – vallási alapokba ágyazva. Ajvé!

Stacy átlagos tinédzser, aki nehezen találja a helyét a középiskolai hierarchiában, megküzd a teste változásaival, szerelmes az ügyeletes menő srácba, és minden üres percét a közelgő bát micvájáról álmodozva tölti. Igen ám, de nem telhet el úgy felnövéstörténet, hogy ne bolygatnák meg az el sem ért idillt némi barátok közt felbugyogó árulással, szülői drámázással és ez esetben egy úszó tisztasági betéttel.

Ahol Adam Sandler, ott a gyenge, gyakran altesti humor is feltűnik. Aki nem erre számít, az valószínűleg még nem fizette meg a tanulópénzt a Nagyfiúk vagy a Sátánka végigülésével, ez esetben pedig igen jól jár ezzel a filmmel. 

Sammi Cohen vígjátéka biztosan sokakat kiszolgál majd, főleg hogy az adaptált regény is nagy sikernek örvendett a maga idejében. De azért a sztereotípiákra drogkereső kutyaként trenírozott nyugati átlagnéző fejébe szorult vörös lámpa elég gyorsan kigyullad, és szaporán villogni is kezd, amint a film első tíz percében már röpködnek a sábeszdeklis és maceszgombócos utalások. A botrányszag persze hamar eloszlik, hiszen mindenki szerencséjére itt nem egy erős cultural appropriation, csak egy gyenge zajlik. Nem kell tehát aggódni, a végtelenül kínos, lazaságáért szlenggel és dalolászással teperő, Netflix-archetípusú „jófej-rabbi” sem paródia, így – aki tudja – bátran élvezheti a filmet!

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.