Visszhang: lemez

Nemanja Radulović: Bee­thoven

Visszhang

A hegedűsök ügyeletes hipsztere úgy néz ki, mint egy jugó rocksztár, tetoválásai vannak, gyanús kirándulásai tévés tehetségkutatókba, de ahogy játszik, abban nincs hiba.

Ezen az albumon két jól ismert Beethoven-darab hallható, a Hegedűverseny és a kvázi hegedűversennyé alakított Kreutzer-szonáta (a zongora helyett vonós­zenekari kísérettel). Mindkettőt makkegészséges hangon, kicsattanó energiával hozza a szólista és az általa alapított szerb–francia szimfonikus együttes, a Double Sens. A Beethoven által gondosan feltüntetett metronómtempókat rigorózusan betartják, de nagyobb vehemenciával és dinamikai szélsőségekkel, éles ritmusokkal, fürge pizzicatókkal, olykor haydni értelemben napfényesen játszanak. Radulović önkényesen egyéni hegedülése mégis a zenét, nem pedig saját magát szolgálja, és időnként olyan természetességgel lendül túl a klasszikus hegedülés kimondatlan szabályain, hogy öröm hallgatni. S ha ez nem lenne elég, őt kell méltatnunk a Kreutzer-szonáta jól működő transzkripciójáért is, amely kiemeli a mű kontrasztjait és lendületét, nem mellesleg kelet-európaias ízeit is. (Pedig a zongora és a vonós hangszerek merőben eltérő viselkedésű hangszerek: az előbbinél a leütött hang egyre halkul, az utóbbinál a fokozás is lehetséges, talán ezért is kevés az olyan zongorára készült zenei anyag, ami vonószenekari átiratban is megállja a helyét.) Eddig nem igazán tartottam lényegesnek, de most már elhiszem, amit maga Beethoven írt a szonátáról, hogy „inkább concertante stílusban készült, csaknem mint egy versenymű”.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.

Dőlve halnak

Lóhalálában terjesztették be és fogadták el egy salátatörvénybe csomagolva a védett erdők könnyebb letarolását lehetővé tevő módosításokat a kormánypárti képviselők. Az erdőkért aggódó szakemberek is csak találgatnak, kinek sürgős a várható erdőirtás.