Visszhang: lemez

Nemanja Radulović: Bee­thoven

Visszhang

A hegedűsök ügyeletes hipsztere úgy néz ki, mint egy jugó rocksztár, tetoválásai vannak, gyanús kirándulásai tévés tehetségkutatókba, de ahogy játszik, abban nincs hiba.

Ezen az albumon két jól ismert Beethoven-darab hallható, a Hegedűverseny és a kvázi hegedűversennyé alakított Kreutzer-szonáta (a zongora helyett vonós­zenekari kísérettel). Mindkettőt makkegészséges hangon, kicsattanó energiával hozza a szólista és az általa alapított szerb–francia szimfonikus együttes, a Double Sens. A Beethoven által gondosan feltüntetett metronómtempókat rigorózusan betartják, de nagyobb vehemenciával és dinamikai szélsőségekkel, éles ritmusokkal, fürge pizzicatókkal, olykor haydni értelemben napfényesen játszanak. Radulović önkényesen egyéni hegedülése mégis a zenét, nem pedig saját magát szolgálja, és időnként olyan természetességgel lendül túl a klasszikus hegedülés kimondatlan szabályain, hogy öröm hallgatni. S ha ez nem lenne elég, őt kell méltatnunk a Kreutzer-szonáta jól működő transzkripciójáért is, amely kiemeli a mű kontrasztjait és lendületét, nem mellesleg kelet-európaias ízeit is. (Pedig a zongora és a vonós hangszerek merőben eltérő viselkedésű hangszerek: az előbbinél a leütött hang egyre halkul, az utóbbinál a fokozás is lehetséges, talán ezért is kevés az olyan zongorára készült zenei anyag, ami vonószenekari átiratban is megállja a helyét.) Eddig nem igazán tartottam lényegesnek, de most már elhiszem, amit maga Beethoven írt a szonátáról, hogy „inkább concertante stílusban készült, csaknem mint egy versenymű”.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.