Visszhang: színház

Nextfeszt

Visszhang

Intim és személyes: a fesztivál idei két hívószava.

A cél, mint eddig is, hogy a fiatal alkotók kísérleti formákkal mutatkozhassanak be. Talán még egy szót tennék hozzá, mely minden általam látott darabra állt: zsigeri.

József uralkodása idején egy faluban eltűnt a mészáros. Bár a holtteste nem került elő, az eset hatására több száz romát állítottak elő, akik a brutális kínzások hatására azt vallották, hogy megették a mészáros holttestét. Kannibalizmus miatt 131 romát ítéltek el. Boda-Novy Emília fénydramaturgiában gazdag, népballadai hangulatot idéző Emberevők című rendezése (társíró: Boda-Novy Barnabás) ennek a történetnek állít emléket. A szörnyű esetet a kamaradarabok legegyszerűbb formájában idézi fel a két színész, Csányi Dávid (képünkön) és Nemcsók Nóra: felváltva játsszák el az összes férfi és az összes nő szerepét. Az időről időre megszólaló krónikás, valamint a különös fények is a tábortűzi hangulatot erősítik. A történet apró jelzésekkel és jelmezváltásokkal, praktikus díszlethasználattal dolgozik. A jeleneteket elválasztó lovári dalok és a hiteles roma diftongusok személyessé teszik a darabot, az intim kis tér és a játszók szuggesztív, olykor a nézőket is megszólító jelenléte pedig nem engedi, hogy egy pillanatra is kivonjuk magunkat a hatás alól. Mi vagyunk a falu népe, mi vagyunk, akik némán hagyjuk, hogy ez az igazságtalanság és embertelenség a szemünk láttára történjen meg.

Ezt a tehetetlenségi erőt oldja Koltay Dorottya Szonja és Seress Anna TÉGLÁK: Leomlott estig, felépült reggelre című köztéri performance-a. Déva várának balladája és Kőmíves Kelemenné befalazása kapcsán az alkotók és társaik a nők itthoni helyzetén gondolkodnak el és gondolkodtatják el a megrendezett sétán a résztvevőket, rendkívül színes művészeti palettát felhasználva. A Corvin-negyedben zajló felvonulás állomásain rapszövegek, népi rigmusok, átírt gyermekdalok, közös körtánc és elvontságukban is igen konkrét transzparensek hirdetik, hogy emancipáció ide vagy oda, a mai nők ugyanúgy képesek a férfiak miatt habarcsba kevertetni a testüket azért, hogy álljon a vár. És csak a rap kérdezi meg hangosan, hogy hát „mi a f*nak is kell Déva vára”. (Az, ahogyan a séta során az utca embere reagál, mondjuk, a női nemi szervre egy transzparensen, külön cikket igényelne.)

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk