Visszhang: színház

Nextfeszt

Visszhang

Intim és személyes: a fesztivál idei két hívószava.

A cél, mint eddig is, hogy a fiatal alkotók kísérleti formákkal mutatkozhassanak be. Talán még egy szót tennék hozzá, mely minden általam látott darabra állt: zsigeri.

József uralkodása idején egy faluban eltűnt a mészáros. Bár a holtteste nem került elő, az eset hatására több száz romát állítottak elő, akik a brutális kínzások hatására azt vallották, hogy megették a mészáros holttestét. Kannibalizmus miatt 131 romát ítéltek el. Boda-Novy Emília fénydramaturgiában gazdag, népballadai hangulatot idéző Emberevők című rendezése (társíró: Boda-Novy Barnabás) ennek a történetnek állít emléket. A szörnyű esetet a kamaradarabok legegyszerűbb formájában idézi fel a két színész, Csányi Dávid (képünkön) és Nemcsók Nóra: felváltva játsszák el az összes férfi és az összes nő szerepét. Az időről időre megszólaló krónikás, valamint a különös fények is a tábortűzi hangulatot erősítik. A történet apró jelzésekkel és jelmezváltásokkal, praktikus díszlethasználattal dolgozik. A jeleneteket elválasztó lovári dalok és a hiteles roma diftongusok személyessé teszik a darabot, az intim kis tér és a játszók szuggesztív, olykor a nézőket is megszólító jelenléte pedig nem engedi, hogy egy pillanatra is kivonjuk magunkat a hatás alól. Mi vagyunk a falu népe, mi vagyunk, akik némán hagyjuk, hogy ez az igazságtalanság és embertelenség a szemünk láttára történjen meg.

Ezt a tehetetlenségi erőt oldja Koltay Dorottya Szonja és Seress Anna TÉGLÁK: Leomlott estig, felépült reggelre című köztéri performance-a. Déva várának balladája és Kőmíves Kelemenné befalazása kapcsán az alkotók és társaik a nők itthoni helyzetén gondolkodnak el és gondolkodtatják el a megrendezett sétán a résztvevőket, rendkívül színes művészeti palettát felhasználva. A Corvin-negyedben zajló felvonulás állomásain rapszövegek, népi rigmusok, átírt gyermekdalok, közös körtánc és elvontságukban is igen konkrét transzparensek hirdetik, hogy emancipáció ide vagy oda, a mai nők ugyanúgy képesek a férfiak miatt habarcsba kevertetni a testüket azért, hogy álljon a vár. És csak a rap kérdezi meg hangosan, hogy hát „mi a f*nak is kell Déva vára”. (Az, ahogyan a séta során az utca embere reagál, mondjuk, a női nemi szervre egy transzparensen, külön cikket igényelne.)

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Holt lelkek társasága

  • - turcsányi -

A gengszterfilm halott, halottabb már nem is lehetne. De milyen is lehetne a gengszterfilm? Nyugdíjas? Persze, hogy halott.

Kaptunk vonalat

Napjainkban mindannyiunk zsebében ott lapul minimum egy okostelefonnak csúfolt szuperszámítógép, és távoli emléknek tűnik ama hőskor, amikor a mai szórakoztatóelektronikai csúcsmodelleknél úgymond butább, de valójában nagyon is okos és rafinált eszközök segítségével értük el egymást.

Bobby a zuhany alatt

Úgy kezdődik minden, mint egy Rejtő-regényben. Gortva Fülöp, akit délvidéki szülőföldjén „Fulop”-nek anyakönyveztek, és akit idegen földön mindenki (angol vagy francia kiejtéssel) Philippe-nek szólít, de magát leginkább a becenevén, Golyóként határozza meg, Pocok gúnynévvel illetett barátjával Miamiban – pontosabban az attól kissé északra fekvő Fort Lauderdale kikötőjében – felszáll a Fantastic Voyage luxushajóra.

„Ez a háború köde”

Egyre többen beszélnek Izrael gázai hadműveleteiről népirtásként, de a szó köznapi használata elfedi a nemzetközi jogi fogalom definíció szerinti tartalmát. A szakértő ráadásul úgy véli, ha csak erről folyik vita, szem elől tévesztjük azokat a háborús bűnöket és jogsértéseket, amelyek éppúgy a palesztin emberek szenvedéseit okozzák.

A szabadság levéltára

Harminc éve költözött Budapestre a Szabad Európa Rádió archívuma, s lett annak a hatalmas gyűjteménynek, a Blinken OSA Archivumnak az alapzata, amely leginkább a 20. század második felére, a hidegháborúra, a szocialista korszakra és annak utóéletére fókuszál.