Visszhang: koncert

Nils Wogram Root 70

Visszhang

A német harsonás vezette, változatlan felállásban működő patinás kvartett tavaly volt húszéves, amit egy gyűjteményes album kiadásával is megünnepeltek, és most először jártak Magyarországon.

Wogram – aki játszott már itt, a Goethe (Intézeti) Jazz sorozatban, de sok együttese közül egy másikkal, a Nostalgiával – olthatatlan kíváncsisággal áll hozzá minden zenéhez, nyitottságának és kifogyhatatlan kreativitásának hála, magával is tudja ragadni a közönséget a harsonájával, amit könnyed virtuozitással kezel, mindent el tud mesélni vele. Az új-zélandi világpolgár és avantgárd akciók zenésze, Haden Chisholm altszaxofonjának sem nagyon találni párját, torok­éneklése meg egyenesen mágia. Oké, ahogy a mikrotonális, félhangnál is kisebb lépéseket és csúsztatásokat hozza, hangszínváltásaival viszont újra és újra meglepi a hallgatókat, kíséretben bársonyosan puha, fortéban pedig tenorosan kemény. Matt Penman bőgős és Jochen Rückert dobos roppant feszesen nyitják meg a teret a két fúvósnak, akik a legjobban használják ki az akkordhangszer hiánya adta tágasságot. A „semmi sincs úgy, ahogy az előbb” esztétikája könnyen öncélúvá válhat, de Wogram és társai nem tévesztik szem elől a struktúrát. A téma-impro-téma felfogást ugyan nem vetették el teljesen, de ember legyen a talpán, aki ezt szám közben is tetten éri. A zene összes dimenzióját meg tudják újítani, és mégis követhető, honnan hová tartanak, mire, kire utalnak, kit parodizálnak és kit tisztelnek.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.