Visszhang: koncert

Nils Wogram Root 70

Visszhang

A német harsonás vezette, változatlan felállásban működő patinás kvartett tavaly volt húszéves, amit egy gyűjteményes album kiadásával is megünnepeltek, és most először jártak Magyarországon.

Wogram – aki játszott már itt, a Goethe (Intézeti) Jazz sorozatban, de sok együttese közül egy másikkal, a Nostalgiával – olthatatlan kíváncsisággal áll hozzá minden zenéhez, nyitottságának és kifogyhatatlan kreativitásának hála, magával is tudja ragadni a közönséget a harsonájával, amit könnyed virtuozitással kezel, mindent el tud mesélni vele. Az új-zélandi világpolgár és avantgárd akciók zenésze, Haden Chisholm altszaxofonjának sem nagyon találni párját, torok­éneklése meg egyenesen mágia. Oké, ahogy a mikrotonális, félhangnál is kisebb lépéseket és csúsztatásokat hozza, hangszínváltásaival viszont újra és újra meglepi a hallgatókat, kíséretben bársonyosan puha, fortéban pedig tenorosan kemény. Matt Penman bőgős és Jochen Rückert dobos roppant feszesen nyitják meg a teret a két fúvósnak, akik a legjobban használják ki az akkordhangszer hiánya adta tágasságot. A „semmi sincs úgy, ahogy az előbb” esztétikája könnyen öncélúvá válhat, de Wogram és társai nem tévesztik szem elől a struktúrát. A téma-impro-téma felfogást ugyan nem vetették el teljesen, de ember legyen a talpán, aki ezt szám közben is tetten éri. A zene összes dimenzióját meg tudják újítani, és mégis követhető, honnan hová tartanak, mire, kire utalnak, kit parodizálnak és kit tisztelnek.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.