Visszhang: koncert

Nils Wogram Root 70

Visszhang

A német harsonás vezette, változatlan felállásban működő patinás kvartett tavaly volt húszéves, amit egy gyűjteményes album kiadásával is megünnepeltek, és most először jártak Magyarországon.

Wogram – aki játszott már itt, a Goethe (Intézeti) Jazz sorozatban, de sok együttese közül egy másikkal, a Nostalgiával – olthatatlan kíváncsisággal áll hozzá minden zenéhez, nyitottságának és kifogyhatatlan kreativitásának hála, magával is tudja ragadni a közönséget a harsonájával, amit könnyed virtuozitással kezel, mindent el tud mesélni vele. Az új-zélandi világpolgár és avantgárd akciók zenésze, Haden Chisholm altszaxofonjának sem nagyon találni párját, torok­éneklése meg egyenesen mágia. Oké, ahogy a mikrotonális, félhangnál is kisebb lépéseket és csúsztatásokat hozza, hangszínváltásaival viszont újra és újra meglepi a hallgatókat, kíséretben bársonyosan puha, fortéban pedig tenorosan kemény. Matt Penman bőgős és Jochen Rückert dobos roppant feszesen nyitják meg a teret a két fúvósnak, akik a legjobban használják ki az akkordhangszer hiánya adta tágasságot. A „semmi sincs úgy, ahogy az előbb” esztétikája könnyen öncélúvá válhat, de Wogram és társai nem tévesztik szem elől a struktúrát. A téma-impro-téma felfogást ugyan nem vetették el teljesen, de ember legyen a talpán, aki ezt szám közben is tetten éri. A zene összes dimenzióját meg tudják újítani, és mégis követhető, honnan hová tartanak, mire, kire utalnak, kit parodizálnak és kit tisztelnek.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.