Visszhang: koncert

Oláh Krisztián Quartet

Visszhang

Jóllehet csak kislemezt árultak az Oláh Krisztián Quartet lemezbemutató koncertjén, magyarázkodnia azért nem kell a 29 éves zenekarvezetőnek.

2025-öt írunk. Hírneve indokolja, hogy telt ház és nagy rokonszenv fogadta. A bemutatott szvit, a Perspectives of Verve magán viseli második, ezúttal zeneszerzői akadémiai diplomájának irányultságát. Mindent visz a zeneszerző, és ugyan a jazz idiómából nem lépnek ki, de amit eddig megszoktunk a zongoristától intenzitásban és kirobbanó dinamikában, most a mű sűrű kompozíciós rétegzettségében, szerkezetében, belső keresztutalásaiban, interakcióiban érvényesül.

A címet úgy „fordította”, hogy az az alkotói drive perspektíváit, meg az ihlet jövését-menését jeleníti meg, tehát nem az egyik fontos jazztörténeti lemezmárkára utal, nem is Hitchcockra. Csak tételszámok vannak, továbberősítve a belső kohéziót és a klasszikusban gyökerező alapállást. A nagy ívek és beindulások között fel-felbukkan a bandukolós főtéma, pompás kontrasztok során át. Kijelöli tájékozódási pontjait (Schönbergtől Bartókig és tovább, édesapja, Oláh Kálmán harmóniameneteiig), de saját univerzumában marad, ezek csak kikacsintások. Bedigitalizált preparált zongorát is alkalmaz, de leginkább a zenekarát használja: a kiugróan hatásosan doboló Serei Dánielt, a könnyed, színes és virtuóz szaxofonos Oláh Kálmánt és a tavaly csatlakozott, kifejezően bőgőző Gyányi Marcellt. A szvit elsőre csak részben befogadható, de a koncert minden elismerést megérdemel.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”