Visszhang: könyv

Rose Tremain: A kegyelem szigetei

Visszhang

A 19. század végi vidéki Angliában mi lehet még annál is megbotránkoztatóbb, mint ha egy 25 éves szép, egészséges nő nem akar férjhez menni?

A regény (egyik) főhőse, Jane, makacsul ragaszkodik szabadságához, nem kíván elsüllyedni a láthatatlanság mocsarában egy férfiak uralta világban. Tudja, hogy többre képes annál, mint hogy ápolónőként dolgozza végig az életét, és halálosan beleszeret a hasonlóan eltökélt Juliettába. A nagyvárosi élet és a szenvedélyes szerelem megváltoztatja az addig engedelmes lányt, aki elindul az úton, amely legalább annyi boldogságot okoz neki, mint szenvedést. Dublin, London és Párizs mellett Borneó is fontos szerepet játszik a regényben. A maláj szigetvilág problémái látszólag távol állnak az angliai dilemmáktól, de gyökerük ugyanabból a vágyból fakad: felfedezni az izgalmakat rejtő ismeretlent. Jane és a hozzá közel állók ugyanúgy a határaikat feszegetik, mint a borneói rádzsa, éjszakánként ugyanazok a kínzó kérdések nem hagyják őket aludni, és ugyanúgy tragédiák sorát kell végigélniük, hogy végül felfedezzék az új világot. Tremain könnyedén teremt feszültséget, súlyos egzisztenciális kérdéseket boncolgat, miközben minden sorát átitatja az erotika. Szereplői korántsem tökéletesek, de ettől jönnek hozzánk még közelebb. Kimagaslanak közülük a harcias, független nők, akik megmutatják a férfiaknak, hogy nemcsak erősebbek és okosabbak náluk, de nagyobb áldozatokra is képesek egy új világ meghódításáért.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."