Visszhang: könyv

Pál Sándor Attila: Rokonok

  • - krusovszky -
  • 2021. július 14.

Visszhang

Elég magas labda az elmért címválasztás, nem is csapnánk le, de azt azért megjegyeznénk, hogy e karcsú novellagyűjtemény szövegei inkább Kosztolányi, Karinthy, sőt akár Mikszáth kisprózájával mutatnak némi rokonságot.

A kötet történetei többnyire a technikai civilizáció és az analóg hagyományok (mint néptánc vagy folyami evezés) ütközőzónájában kulminálnak, ugyanakkor olyan örök kérdéseket boncolgatnak, mint az emberi létbe vetettség, vagyis mi a fenét kezdjünk magunkkal meg a többiekkel.

Az 1989-es születésű szerző már a líra terepén is a különféle hagyományok összeházasításán, illetve holtnak hitt stílusirányok és műfajok újraélesztésén ügyködött. Legutóbbi, Balladáskönyv című verseskötete például – minő meglepetés! – a balladaformába lehelt új életet, és még szórakoztató is volt. A Rokonok ugyancsak szórakoztató. És vannak benne visszatérő motívumok, előre- és hátrautalások, disztópikus víziók és groteszkbe hajló társadalmi látleletek is, nagyjából minden, ami egy korszerű novelláskötethez kell.

„A magyar színpadi néptánc megreformálása egyesek szerint már rendkívül időszerű volt” – olvassuk egy helyen, és jönnek is a kalocsait járó androidok meg a Néptáncművészet-ügyi Minisztérium droidjai, úgy, hogy a fal adja a másikat, meg egy telibe hányt vasemberpáncél. A tanulságok összefoglalása olykor a kezdő író biztonsági játékának tűnik, és akad olyan elbeszélés is, amely véget ér azelőtt, hogy igazán elindulna, de összességében a könyv így is egy figyelemre méltó, egyéni hangú ajánlat.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.