visszhang: film

Párizsi pillanatok

Visszhang

A film Giovanna (Monica Bellucci) halálával és feltámadásával kezdődik, s a halál, öngyilkosság, öregedés, feledés kérdéskörét boncolgatja abszurd jelenetek egymásra halmozásával.

Giovanna például azért támad fel, mert nem is halt meg, tévesen tették hidegre, ahol ijedtében áriákat énekel.

A cselekmény több szálon fut, azok nem is érnek össze később sem, ami kifejezetten üdítő.

A rendező (Marjane Satrapi) játékosan kerüli el a közhelyesség csapdáit, amelyek persze folyton ott leselkednek a közelben. Giovanna kiöregedett, elfeledett operaénekes, tizenöt éve nem tud rendesen énekelni, és azon kesereg, hogy halálát meg sem említik az újságok. Melodrámája végletes, paródiába hajló, de mégis megható. A magát vagdosó tinilány nem hajlandó beszélni, enni, élni egy netre feltöltött szexvideó miatt, amelynek tudtán kívül lett főszereplője. Egy hídról leugrós öngyilkossági kísérlete közben viszont elrabolják, ám az események váratlan fordulatot vesznek, leginkább az elrablója számára. Aztán ott van a kaszkadőr és fia története, ők is annyi mindenen mennek keresztül…

S feltűnnek persze markáns és izgalmas mellékszereplők is. A magyar cím beszédes, tökéletesen fedi a történteket. Párizs pedig e film szerint olyan, mint Budapest. Viharvert, piszkos és ezerféle, s minden kis szegletére millió történet tapad.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

„Elérve a tehéncsorda által hagyott sárnyomokat balra fordulunk” – ilyen egy hétvégi túra Székelyudvarhely környékén

Két napot teljesítettünk a Via Transilvanica székelyföldi szakaszából, Farkaslakáról Székelyudvarhelyre, onnan pedig Homoródszentmártonig gyalogoltunk. Felmásztunk Jézus fejébe, pásztorkutyákkal barátkoztunk, és még egy szüreti felvonulásba is belecsöppentünk. A közel 50 kilométeres út során más túrázókkal alig, medvékkel viszont szerencsére egyáltalán nem találkoztunk.

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).