Visszhang: könyv

Philippe Dana – Pierre Vasarely: Vasarely regényes évszázada

Visszhang

Victor Vasarely évszázada valóban regényes volt, ez a könyv azonban, amelyet az unoka egy újságíró segítségével írt, nem regény.

Napilapba való kis színesek sora egy magyarból lett világhírű francia művészről. Vásárhelyi Győző még gyerek, amikor az első világháború után a családjával Szlovákiából az összezsugorodott Magyarországra költözik. Később Bortnyik Sándor Műhelyében megismeri későbbi feleségét, Klárát, reklámgrafikus lesz. Párizsba megy, dolgozik, Klára pedig saját ambícióit félretéve szoknyabolond (hódításait könyvelő!) férje mene­dzselésének szenteli az életét. Arról, hogy a hűtlenkedés ellenére Klára hogyan volt képes mégis kitartani mellette, egy-egy mondatban értesülünk. Azt, hogyan estek egymásnak a művész fiai, az alapítvány tisztségviselői „a lóvé miatt”, ugyanilyen tempóban beszéli el a könyv, mégis lehet olyan érzésünk, hogy többet tudunk meg, mint amennyi ránk tartozik. Szó van arról, ki melyik rockegyüttest szerette, megtudjuk, hogy David Bowie Párizsban „ipari mennyiségben” fogyasztotta a kokaint, s Vasarely vaskos magyar káromkodásokra tanította unokáját. Hogy autóját egy időben kamion követte berendezett műteremmel, s szeretett nyilatkozni, tárlatvezetés közben mesélni a munkájáról, elveiről – ebből kellene összeraknunk, hogy milyen ember volt. De Pierre Vasarely olyan tárlatvezető, aki folyton hajtja a rábízott csoportot, pedig egy-egy képnél szívesen elidőznénk.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.