Visszhang: sziget

Planeta Trampoli: Back 2 Classics

Visszhang

Furcsa DJ, szerencsétlen figura.

Talán a múltból jött. Vagy egy nagyon is mai irodaházban dolgozik. Fekete öltönyt visel, fehér inge makulátlan, kissé idétlen a vastag keretes szemüvege. Táskája, a régi lemezlovasok kelléke behívja a klasszikus aktatáskák képét is. Clown és színész egyszerre. Mit akar? Nem világsikert és nem csillogást. Csak egy teljesebb életet. Az előadás a legjobb újcirkusz- és performance-hagyományokat követi: klasszikus abrobatika, zene, tánc és humor ötvöződik egy komoly és lírai történetben. Sokféle zenét kever hősünk a musicalektől a hiphopig, egymásba csúsznak, ahogy a meglepő zajok és a ritmusváltások is. De nem biztos, hogy főhősünk uralja az elektronikát. A véletlen mindig közbeszólhat, a paraméterek a végtelenségig mozdíthatók: rögtön a hangerő is. A hatalmas trambulin, a társulat fő kelléke nem pusztán cirkuszi elem, hanem a szimbolika kiteljesedésének záloga. A mutatványok persze tökéletesen kivitelezettek, a szaltók, az égbe ugrások, a mesés esések. De nem a virtuozitáson van a hangsúly: megképződik előttünk, hogyan torzíthatja el a tudatunkat a monotonitás és a megfelelési kényszer. Látjuk, hogy a világ sem állandó körülöttünk, a tárgyak ingadoznak, a talaj meginog a lábunk alatt. Kevés a szöveg, azok is jelszavak, amelyeket a katalán művész olykor a mikrofonba kiállt. „More action! More excitement! More everything!” Éld rugalmasabban az életed. Merj kiugrani a hétköznapjaidból. És nem baj, ha párszor pofára esel.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."