Visszhang: lemez

Prince: Welcome 2 America

Visszhang

A legnagyobb posztumusz diszkográfiával valószínűleg Jimi Hendrix rendelkezik, de csak idő kérdése, hogy ez megváltozzon, ugyanis a 2016-ban elhunyt Prince örökösei egyre több cuccot szednek elő a páncélszekrényből.

Rá­adásul, amíg Hendrix mindössze pár évig zenélt, addig Prince 40 éven át rögzített felvételeket, és hagyott rengeteg mindent a legendás vaultban. A most kiadott Welcome 2 Americát 2010-ben rögzítették, keverést is kapott, de az androgün művész az utolsó pillanatban meggondolta magát, és lemez nélkül vágott neki a Welcome 2 elnevezésű turnénak, amely a Szigetet is érintette.

Az okokat csak találgatni lehet – Morris Hayes billentyűs szerint több, a lemezen szereplő zenész sem tudott volna részt venni a koncertkörúton, és Prince talán ezért tartotta vissza az anyagot. Shelby Johnson énekesnő szerint ez a lemez olyan, mint egy időkapszula, ráadásul számos dal még ma is aktuális társadalmi problémákat feszeget. A játékrész első harmadában lassú darabokat hallunk, amelyek között van gyengébb (a nyávogós Born 2 Die) és erősebb (a remek hangszerelésű 1000 Light Years from Here). Az addigi soulos, funkys hangzást egyre többször váltja fel a rock, például az album legnagyobb meglepetésében, a Stand Up and B Strongban, egy 2006-os Soul Asylum-szám feldolgozásában. Az emlékezetes pillanatok közé tartozik még a Hot Summer nyári vidámsága, a Same Page Different Book funk rockja és a One Day We Will All B Free B.B. King-es szólója. Jó kis lemez, annak idején is simán megjelenhetett volna, és kíváncsian várjuk, mi kerül elő legközelebb a Prince Vaultból.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül.