Visszhang: koncert

Quatuor Ébène

Visszhang

A vonós­négyes műfaját (mint minden ka­ma­raműfajt) arra találták ki, hogy kis szalonokban, bensőséges terekben hangozzon el.

Ehhez képest ülünk a Zeneakadémián, és ezer másik hallgatóval osztozunk Haydn Napfelkelte-vonósnégyesének intim élményében. Mégis működik, mert a francia Quatuor Ébène játéka hamar elvarázsol. Még a kötöttebb klasszicista darabokban is szabadon – és hatásosan – bánnak az idővel és a tempóval. Britten Három divertimentójában, amelyek egytől egyig szellemes, változatos játéktechnikákat követelő miniatűrök, még bátrabban brillíroznak. Néhány éve még a kisebb Solti Termet is alig tudták megtölteni, most pedig csordultig a nagyterem, sok-sok muzsikus is eljött meghallgatni őket.

Mert hát az Ébène tényleg csúcs, talán a legjobbak a pályán. Pierre Colombet olyan finoman hegedül, mint egy angyal, mégis vezeti és inspirálja a többieket, Marie Chilemme csodás hangszínnel és erővel játszik a Stradivari-brácsáján, a legújabb tag, a harmincéves Okamoto Juja határozott karsúllyal csellózik. Persze itt minden az összjátékról, a szüntelen dialógusról szól, a nüanszokról, amelyekben a lényeg van elrejtve. A szünet után Beethoven opus 130-as B-dúr vonósnégyese és a Nagy fúga kerül sorra. A lassú tétel megindító, tiszta, mint a forrásvíz, és a kvartett egyéni hangja abban is megmutatkozik, milyen kevés vibratót használnak. Van, aki fanyalog, pedig így is lehet: néhány évvel ezelőtt a Beethoven Around the World lemez­sorozattal már megmutatták, és akkor is nagyon bejött.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.