Visszhang: tévésorozat

Ransom Canyon

  • - ts -
  • 2025. május 7.

Visszhang

Mi volt előbb, a tyúk vagy a tojás?

Előbb kezdte a fél világ kotkodácsolni, hogy „a western reneszánszát éljük”, vagy a karvalytőke szabadította a nyakunkra hamarabb Taylor Sheridant? Mindegy, az idézőjelek közötti részt nevezzük önbeteljesítő közhelynek. Mozgóképes áradatot pedig úgy a legkönnyebb fakasztani, hogy a rendelkezésre álló számos műfajban próbálkozunk – lehetőleg egyszerre. Magam nagyon várom például a Colt és muzsika 21. századi reinkarnációját, mert nagyon bírtam az éneklő, de lusta indiánokat („ha nincsen a muzsika, a munka oly ronda”), akik elásták valahová a csatabárdot, s amikor kellett volna, felásták érte a fél prérit, nos, sikertelenül.

A Ransom Canyon szorgos alkotói rendesen megtanulták a leckét, így már a tízrészes sorozat legelső percében feltűnik egy vágtató lovas, egy pár levetett csizma, s egy szabályosan haladó pick-up truck… Innentől nincs kérdés. Pontosabban az a kérdés, hogy mi nincs. Tudniillik, Texasban. Az eddigi westernek ugyanis arról szóltak, hogy mi van Texasban. Számos marhacsorda a föld felett, temérdek olaj a föld alatt, s máris mehetett a hirig, hogy ki birtokolja ezeket, s aki birtokolja az egyiket, jókedvvel abriktolhatja a másikat birtoklót. Viszont víz nagyon kevés van Texasban, ám az a kevés, ami van, simán megér egy sorozatot. Vegyük el attól, akié, és hajrá! Csak az a baj, hogy a Ransom Canyon szorgos alkotói ehhez a legmegfelelőbb keretnek a dél-amerikai szappanoperát találták. Egyesek szerint ez Mexikó közelsége miatt lehet, mások az invenció teljes hiányára gyanakodnak.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.