Visszhang: film

Raymond & Ray

  • SzSz
  • 2022. október 26.

Visszhang

A mű középpontjában egy féltestvérpár áll, akiket elhunyt atyjuk hoz ismét össze: nem csak a temetését kell megszervezniük, de az atya utolsó akarata szerint a sírját is kettejüknek kell megásniuk.

Egyikük többszörösen elvált, gátlásos, érzelmeit mélyen magába fojtó figura, aki a játékidő nagy részében is gyötrődik (akárcsak az őt híven megformáló Ewan McGregor). Az apja nemcsak a házaséletét tette tönkre, de az önbizalmát is, ennek ellenére azon van, hogy tisztességes búcsút rendezzen neki – ahogy az szokás. A másik, Ethan Hawke alakította fiú a laza macsó, akit senki nem érdekel, és mindenbe beleszarik. Az ő múltja is terhelt: zenei karrierje és álma tört derékba a papa miatt, a kudarc óta pedig képtelen elköteleződni, így afféle a legyet is röptében-típussá vált.

A rendező, Rodrigo García a Nobel-díjas Gabriel García Márquez fia, s egyáltalán nem számít újoncnak: ismert sorozatok mellett az Albert Nobbs című remek kosztümös film is a nevéhez köthető. A Raymond & Ray mégsem találja sem a saját hangját, sem a saját tempóját: dramedyhez képest szinte teljesen humortalan, de a drámája is végig súlytalanul és üresen cseng. Új, eltitkolt gyermekek tűnnek fel, mindenféle titkok bukkannak a felszínre, és mintha betekintést nyerhetnénk az ördög másik arcába is, mindez viszont alig befolyásolja a film menetét, azt szex, sírdogálás és dzsessz tagolja. A film egyetlen emlékezetes jelenetében az egyik fiú öngyilkosságot próbál elkövetni, de végül a koporsóba üríti a tárat – ez akár szimbolikus is lehetne.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Magyar Péter szupersztár

Napok alatt tökéletesen összeállt a Tisza Párt által koordinált zarándokút, Magyar Péter speciális országjárás keretében gyalogol el Budapestről Nagyváradra. De miért nem a sajtószabadsággal foglalkozik? Elmondta.

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.