Visszhang: film

Raymond & Ray

  • SzSz
  • 2022. október 26.

Visszhang

A mű középpontjában egy féltestvérpár áll, akiket elhunyt atyjuk hoz ismét össze: nem csak a temetését kell megszervezniük, de az atya utolsó akarata szerint a sírját is kettejüknek kell megásniuk.

Egyikük többszörösen elvált, gátlásos, érzelmeit mélyen magába fojtó figura, aki a játékidő nagy részében is gyötrődik (akárcsak az őt híven megformáló Ewan McGregor). Az apja nemcsak a házaséletét tette tönkre, de az önbizalmát is, ennek ellenére azon van, hogy tisztességes búcsút rendezzen neki – ahogy az szokás. A másik, Ethan Hawke alakította fiú a laza macsó, akit senki nem érdekel, és mindenbe beleszarik. Az ő múltja is terhelt: zenei karrierje és álma tört derékba a papa miatt, a kudarc óta pedig képtelen elköteleződni, így afféle a legyet is röptében-típussá vált.

A rendező, Rodrigo García a Nobel-díjas Gabriel García Márquez fia, s egyáltalán nem számít újoncnak: ismert sorozatok mellett az Albert Nobbs című remek kosztümös film is a nevéhez köthető. A Raymond & Ray mégsem találja sem a saját hangját, sem a saját tempóját: dramedyhez képest szinte teljesen humortalan, de a drámája is végig súlytalanul és üresen cseng. Új, eltitkolt gyermekek tűnnek fel, mindenféle titkok bukkannak a felszínre, és mintha betekintést nyerhetnénk az ördög másik arcába is, mindez viszont alig befolyásolja a film menetét, azt szex, sírdogálás és dzsessz tagolja. A film egyetlen emlékezetes jelenetében az egyik fiú öngyilkosságot próbál elkövetni, de végül a koporsóba üríti a tárat – ez akár szimbolikus is lehetne.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.