Visszhang: film

Ricky Stanicky

  • SzSz
  • 2024. március 13.

Visszhang

„A Dumb és Dumber és a Keresd a nőt! kétszeres Oscar-díjas rendezője” – 2019 óta immár ez Peter Farrelly megnevezése.

Nehéz eldönteni, mi a megdöbbentőbb: hogy a Zöld könyv – Útmutató az élethez című matinégiccse többek között A kedvencet és a Romát is lenyomta, vagy az, hogy most John Cenával és Zac Efronnal az oldalán sem volt képes egyetlen épkézláb poént se összekalapálni.

Efron egy ideje igyekszik komoly színész lenni – lásd: Vaskarom –, de Farrelly kedvéért hajlandó volt még egyszer hülyét csinálni magából. Már legutóbbi, Minden idők leg­elképesztőbb sörfuvarja című filmjében is ő szerepelt, bizonyára valami múzsakapcsolat van tehát kialakulóban. Cena a Dwayne Johnson kitaposta úton vált pankrátorból filmsztárrá, de vele ellentétben nemcsak színészkedni tud, hanem még vicces is, elég csak megnézni a Szűzőrségben vagy a Kész katasztrófában. A mellékszerepek után most ő áll a reflektorfényben, de az elbaltázott forgatókönyvnek és az elképzelés nélküli rendezésnek köszönhetően hamar túl sok lesz belőle: úgy válik paródiává, hogy szinte egyáltalán nem vicces. Egy levitézlett színészt alakít, aki erotikus töltetű dalokat ad elő egy kaszinóban, és épp kapóra jön egy baráti társaságnak, akiknek pont egy balekra van szükségük. Az Efron vezette banda ugyanis gyerekkora óta minden csínytevést és balhét egy kitalált barátra, bizonyos Ricky Stanickyre fog, de amikor egy tervük balul sül el, kénytelenek a családjuknak is bemutatni a nem létező havert.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.