Visszhang: lemez

Ruby Hughes: End of My Days

Visszhang

A brit szopránénekes 2009-ben megnyerte a London Händel Festival énekversenyét, majd bemutatkozott a bécsi Staatsoperben, hívták ide-oda, még Budapesten és Kaposvárott is fellépett.

 Pár éve egyedibb oldalát is felfedte lemezeivel: az Echo (2022) című korongon hasonlóan eklektikus, évszázadokon átívelő műsor szerepelt, mint ezen az idei, az elmúlásról csendes melankóliával daloló kiadványon. Az End of My Days afféle konceptlemez, ha szabad ilyenről beszélni a klasszikus műfajban. Az 1948-as születésű brit komponista, Brian Elias szerzeménye nyitja, majd a divatos és nívós Caroline Shaw zenéje következik. Mindegyik kortárs darab élvezetes a fülnek, John Tavener Ahmatova-dalai – amely Dante, Borisz Paszternak és az ortodox kereszténység szellemét is megidézi – sokkal inkább hallgatóbarát, mint Kurtág hasonló művei.

Szinte slágernek számítanak a reneszánsz kori John Dowland darabjai (Flow My Tears), de Debussy Bilitis-dalai méltatlanul alulértékeltek. Ruby Hughes végül a haláltól a remény vagy megbékélés gondolatáig vezet, hiszen Mahler Feltámadás-szimfóniájának részletét is a programba építette. Természetesen átiratban, hiszen az énekesnő érzelmektől vezérelt hangját a Manchester Collective egyénien és sallangmentesen muzsikáló vonósnégyese kíséri. Hát így néz ki egy okosan felépített „koncertplaylist”. Üdítő jelenség, hogy a sokáig „rabszolgának” tekintett előadóművészek (Ravel kifejezése) alkotóként lépnek elő, bátran és szabadon válogatva öt évszázad zeneirodalmából.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

„A magyarok az internetre menekülnek a valóság elől”

  • Artner Sisso
Szokolai Róbert korábban ifjúsági szakszervezeti vezető volt, jelenleg az Eötvös10 Művelődési Ház kommunikációs vezetője. Arról kérdeztük, milyen lehetőségei vannak a fiataloknak ma Magyarországon, kire és mire számíthatnak, valamint hogyan használják az internetet, a közösségi médiát, és mire mennek vele.

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.