Visszhang: lemez

Ruby Hughes: End of My Days

Visszhang

A brit szopránénekes 2009-ben megnyerte a London Händel Festival énekversenyét, majd bemutatkozott a bécsi Staatsoperben, hívták ide-oda, még Budapesten és Kaposvárott is fellépett.

 Pár éve egyedibb oldalát is felfedte lemezeivel: az Echo (2022) című korongon hasonlóan eklektikus, évszázadokon átívelő műsor szerepelt, mint ezen az idei, az elmúlásról csendes melankóliával daloló kiadványon. Az End of My Days afféle konceptlemez, ha szabad ilyenről beszélni a klasszikus műfajban. Az 1948-as születésű brit komponista, Brian Elias szerzeménye nyitja, majd a divatos és nívós Caroline Shaw zenéje következik. Mindegyik kortárs darab élvezetes a fülnek, John Tavener Ahmatova-dalai – amely Dante, Borisz Paszternak és az ortodox kereszténység szellemét is megidézi – sokkal inkább hallgatóbarát, mint Kurtág hasonló művei.

Szinte slágernek számítanak a reneszánsz kori John Dowland darabjai (Flow My Tears), de Debussy Bilitis-dalai méltatlanul alulértékeltek. Ruby Hughes végül a haláltól a remény vagy megbékélés gondolatáig vezet, hiszen Mahler Feltámadás-szimfóniájának részletét is a programba építette. Természetesen átiratban, hiszen az énekesnő érzelmektől vezérelt hangját a Manchester Collective egyénien és sallangmentesen muzsikáló vonósnégyese kíséri. Hát így néz ki egy okosan felépített „koncertplaylist”. Üdítő jelenség, hogy a sokáig „rabszolgának” tekintett előadóművészek (Ravel kifejezése) alkotóként lépnek elő, bátran és szabadon válogatva öt évszázad zeneirodalmából.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.