Visszhang: lemez

Ruby Hughes: End of My Days

Visszhang

A brit szopránénekes 2009-ben megnyerte a London Händel Festival énekversenyét, majd bemutatkozott a bécsi Staatsoperben, hívták ide-oda, még Budapesten és Kaposvárott is fellépett.

 Pár éve egyedibb oldalát is felfedte lemezeivel: az Echo (2022) című korongon hasonlóan eklektikus, évszázadokon átívelő műsor szerepelt, mint ezen az idei, az elmúlásról csendes melankóliával daloló kiadványon. Az End of My Days afféle konceptlemez, ha szabad ilyenről beszélni a klasszikus műfajban. Az 1948-as születésű brit komponista, Brian Elias szerzeménye nyitja, majd a divatos és nívós Caroline Shaw zenéje következik. Mindegyik kortárs darab élvezetes a fülnek, John Tavener Ahmatova-dalai – amely Dante, Borisz Paszternak és az ortodox kereszténység szellemét is megidézi – sokkal inkább hallgatóbarát, mint Kurtág hasonló művei.

Szinte slágernek számítanak a reneszánsz kori John Dowland darabjai (Flow My Tears), de Debussy Bilitis-dalai méltatlanul alulértékeltek. Ruby Hughes végül a haláltól a remény vagy megbékélés gondolatáig vezet, hiszen Mahler Feltámadás-szimfóniájának részletét is a programba építette. Természetesen átiratban, hiszen az énekesnő érzelmektől vezérelt hangját a Manchester Collective egyénien és sallangmentesen muzsikáló vonósnégyese kíséri. Hát így néz ki egy okosan felépített „koncertplaylist”. Üdítő jelenség, hogy a sokáig „rabszolgának” tekintett előadóművészek (Ravel kifejezése) alkotóként lépnek elő, bátran és szabadon válogatva öt évszázad zeneirodalmából.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.