Visszhang: lemez

J. S. Bach: Clavichord – Schiff András

Visszhang

A zongora egyik elődje, a mindössze négyoktávos klavikord divatos és korszerű kellék volt egy 18. századi zenekedvelő családnál, így bizonyára Bachéknál is.

A Wohltemperiertes Klavier születésével fémjelzett időszakban minden billentyűs instrumentum hatalmas fejlődésen ment keresztül, s ezért talán a mai hallgatónak sem érdektelen vissza­utaz­ni az időben. Ilyesmi célja lehetett Schiff Andrásnak az új lemezzel, amelyet egy 1743-as Specken klavikord húszéves replikáján játszott fel. A hangszer a megszokottnál majdnem egy félhanggal mélyebben szól, kopogósan, valahol félúton a csembaló és a fortepiano között, de még nem képes a halk-hangos distinkcióra, ami a modern zongorát oly vonzóvá tette. Rövid Bach-darabok hallhatók a korongon – egy hattételes Capriccio, 15 invenció, 15 sinfonia, a Kromatikus fantázia és miegyéb –, s ha a hallgató egyszer megbarátkozik az őshangszer tónusával, észreveheti, Schiff mit meg nem tesz, hogy tessék. Nem a zongoristát halljuk, aki véletlenül másik hangszerhez ült, hanem a felfedezőt, aki új dologgal kísérletezik. Máshogy billent, máshogy hangsúlyoz, másfajta hangképet alkot.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány a tettes

A DK-s politikus visszavonulásának mindenki örül. Örül a Fidesz, örülnek azok is, akik őszintén a pokolra kívánják Orbánt és a rendszerét. Hiszen Gyurcsány távozása felér egy beismeréssel: tényleg mindenért ő a hibás.