Szemrevaló: Visszhang

Saját lifttel a pokolba  

  • - kg -
  • 2021. október 6.

Visszhang

Daniel Brühlnek rossz napja van.

Pedig minden milyen szépen indult: szép lakás, szép család, szép karrier és jó esélyek egy szuperhősfilm főszerepére. Daniel rendesen rá is van izgulva a projektre, csak sikerüljön meggyőzni a londoni szereposztókat. A gép indulásáig tengernyi az idő, Daniel még kiélvezné a hazai pálya előnyeit: nyilvánvaló, hogy az Anyatej nevű csehó törzsközönsége ugyanolyan áhítattal üdvözli majd, mint minden berlini járókelő. De Daniel nem is tévedhetett volna nagyobbat. Igen, Daniel, mert Brühl – a saját rendezésében – magát játssza, hogy hány százalékban, annak csak ő és egy másik Daniel, a forgatókönyvet jegyző Kelhmann a tudója. Mi olyan 47 százalékra tippelünk, ami kellemes arány, az öniróniánál több, az önostorozásnál kevesebb. Szóval, Daniel, a sztár betér a Prenzlauer Berg-i kocsmába, de nem az elé tolt aszpikos sonka a legrosszabb, ami itt ma vele megtörténhet. A legrosszabb egy testes törzsvendég képében jelentkezik, aki úgy fest, mint azok a földi halandók, akik Daniel lelkes közönségét alkotják. De nem Bruno, mert ő a szomszéd a pokolból. Az a legkevesebb, hogy olcsó nyugatnémet romantikázásként tekint a Good Bye Lenin!-re, arra a filmre, amelyik Danielt sztárrá tette. A pofonok nem csak filmes vonalon érkeznek, Bruno (a remeklő Peter Kurth alakításában) sztoikus nyugalommal sorozza Daniel egóját, és csak üti és üti szegény sztárt – összecsapásuk durvább, mint bármely szuperhősfilm. Igazi színpadias leszámolás az övék, nem lennénk meglepve, ha az Anyatej pultja az aszpikos sonkával előbb-utóbb egy igazi színpadon tűnne fel.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.