Visszhang: lemez

Schubert: Dalok / Philippe Jaroussky

Visszhang

Az, hogy valaki kontratenorként jól énekel barokkot, távolról sem garantálja, hogy a német dalirodalommal is remekel majd.

Legutóbb az egykor csodagyerekként induló Alois Mühlbacher próbálkozott Mahler- és Richard Strauss-Liedekkel, kellemes, de nem eléggé meggyőző eredménnyel, most pedig Philippe Jaroussky vette a bátorságot Schuberthez, miután zongoristájával, Jérôme Ducros-val nagy sikerű koncertet adtak a londoni Wigmore Hallban. A 46 éves kontratenortól, aki az utóbbi években szívesen vett karmesteri pálcát is a kezébe, sokkal elmélyültebb, lírai hozzáállást követel ez a repertoár, mint a nagy drámákra és kitárulkozásra alkalmas barokk, ráadásul néhány dal (Des Fischers Liebesglück) kifejezetten nehezen adja magát. Persze olyan dalokat válogatott, amelyek kidomborítják éneklésének erősségeit, az éteri pianókat, a melankolikus hajlításokat, a gyengédséget (Nachtstück), az angyali, androgün falzettben rejlő izgalmat. És olyat is választott, amelyet már sokszor hallottunk: az utolsó szám előtt az Ave Maria csendül fel. Lehet, hogy lesznek, akik nem elégedettek a német dikcióval, és a hangfaj egészen más lehetőségeket tartogat, mintha egy bariton énekelne. De mégis Jaroussky – egy szinte már veterán énekes – ösztönös tehetségét halljuk ezen a lemezen. Aki ezúttal ráadásul sokkal kevésbé bízza magát a rutinra, és hallhatóan nagy kedvvel kalandozik ismeretlen területre.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.