Visszhang: könyv

Schillinger Gyöngyvér: Rohadjon meg az összes

Visszhang

A mértéktartó és kimért elbeszélői nyelvhasználat dinamikussá és rokonszenvessé teszi az író első regényét. 

Nincsenek felesleges körök, és már ez kiemeli a művet a kortárs magyar irodalom ún. traumaregényeinek vonulatából. Hol­ott az ebbe a típusba sorolható művek egész sora tárgyal hasonló jelenségeket és történeteket, mint amilyen az életközépi válságba került, zűrös munkahelyi, családi, párkapcsolati és baráti viszonyok közt élő üzletember, Balázs sodródása, vagy a harmincas éveiben járó, elköteleződni képtelen, mindentől megcsömörlött értelmiségi nő, Olga útkeresése, akinek még a családneve (Malik, azaz „mállik”) is az örökölt életvezetési mintákra mutat rá. Az sem véletlen, hogy Balázs Joóról Szilágyira változtatja a sajátját. A mérgező anyja irányította család ugyanis minden, csak nem jó.

A szereplők életválsága mögött ott áll a diszfunkcionális 21. századi családmodell, akaratgyenge, szélhámos, szenvedélybeteg, mérgező szülőkkel. Hogy a regény mégsem fullad lelkizésbe, az a tömörség mellett a plasztikus portréfestésnek köszönhető. A címben megjelenő átok is a komplexusokkal való leszámolás és az eltávolodás igényét jelzi. És igen: a tévedéseit és hibáit külső szempontból is látni kész Balázs és a naplóíró, helyzetének és életének értelmezésére ily módon is törekvő Olga képes, de a mellékszereplők is képesek az önreflexióra, az önkritikára, így aztán meglibbentik előttünk a változás reményét.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.