Visszhang: könyv

Schillinger Gyöngyvér: Rohadjon meg az összes

Visszhang

A mértéktartó és kimért elbeszélői nyelvhasználat dinamikussá és rokonszenvessé teszi az író első regényét. 

Nincsenek felesleges körök, és már ez kiemeli a művet a kortárs magyar irodalom ún. traumaregényeinek vonulatából. Hol­ott az ebbe a típusba sorolható művek egész sora tárgyal hasonló jelenségeket és történeteket, mint amilyen az életközépi válságba került, zűrös munkahelyi, családi, párkapcsolati és baráti viszonyok közt élő üzletember, Balázs sodródása, vagy a harmincas éveiben járó, elköteleződni képtelen, mindentől megcsömörlött értelmiségi nő, Olga útkeresése, akinek még a családneve (Malik, azaz „mállik”) is az örökölt életvezetési mintákra mutat rá. Az sem véletlen, hogy Balázs Joóról Szilágyira változtatja a sajátját. A mérgező anyja irányította család ugyanis minden, csak nem jó.

A szereplők életválsága mögött ott áll a diszfunkcionális 21. századi családmodell, akaratgyenge, szélhámos, szenvedélybeteg, mérgező szülőkkel. Hogy a regény mégsem fullad lelkizésbe, az a tömörség mellett a plasztikus portréfestésnek köszönhető. A címben megjelenő átok is a komplexusokkal való leszámolás és az eltávolodás igényét jelzi. És igen: a tévedéseit és hibáit külső szempontból is látni kész Balázs és a naplóíró, helyzetének és életének értelmezésére ily módon is törekvő Olga képes, de a mellékszereplők is képesek az önreflexióra, az önkritikára, így aztán meglibbentik előttünk a változás reményét.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."