Visszhang: lemez

Schumann: Album for Little and Big Children / Simon Izabella, Várjon Dénes

Visszhang

A négykezes zongorázás talán a kamaramuzsikálás legbensőségesebb formája: a két előadó nemcsak a zeneművet, hanem a kottát és a hangszert is megosztja egymással.

Nem véletlen, hogy számos romantikus regény és film idézi fel azt a pillanatot, amikor két fiatal művész a billentyűk mellett talál egymásra.

Robert Schumann számára ez a műfaj elsősorban otthoni kikapcsolódást jelentett – olyankor is játszott, amikor a keze már kevésbé engedelmeskedett. Négykezes darabjai nem merültek feledésbe, de ritkábban hallhatók, mint amennyire élvezetesek. Némelyiküket valóban a szerelem ihlette: például a Bilder aus Osten című sorozatot 1848 karácsonyán feleségének, Clarának szánta ajándékul. Más művei, mint a Tizenkét zongoradarab (1849) vagy a Kinderball (1853) inkább a tanítvány-mester kapcsolat jegyében születtek. Minden esetben felismerhető bennük Schumann sajátos, gördülékeny, beszédszerű zenei nyelve, amely egyszerre tud játékos és melankolikus, kísérteties és lírai lenni. A Bärentanz (Medvetánc) ostinato motívuma például dudazenét idéz, míg másutt horvát induló, skót tánc vagy gyermekmondókák hangulata sejlik fel.

Simon Izabella és Várjon Dénes otthonosan mozognak e zenei világban, komolyan veszik ezeket az egyszerűnek tűnő, de igéző műveket. Másfél évtizede Schiff András és Frankl Péter készített kiváló felvételt a Schumann-négykezesekből – ez az új lemez méltó párja annak, bár az előadói szándék kissé más: nem kívánják misztikus ködbe burkolni Schumann zenéjét, mert az természetességében is hat.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.