Visszhang: lemez

Schumann: Album for Little and Big Children / Simon Izabella, Várjon Dénes

Visszhang

A négykezes zongorázás talán a kamaramuzsikálás legbensőségesebb formája: a két előadó nemcsak a zeneművet, hanem a kottát és a hangszert is megosztja egymással.

Nem véletlen, hogy számos romantikus regény és film idézi fel azt a pillanatot, amikor két fiatal művész a billentyűk mellett talál egymásra.

Robert Schumann számára ez a műfaj elsősorban otthoni kikapcsolódást jelentett – olyankor is játszott, amikor a keze már kevésbé engedelmeskedett. Négykezes darabjai nem merültek feledésbe, de ritkábban hallhatók, mint amennyire élvezetesek. Némelyiküket valóban a szerelem ihlette: például a Bilder aus Osten című sorozatot 1848 karácsonyán feleségének, Clarának szánta ajándékul. Más művei, mint a Tizenkét zongoradarab (1849) vagy a Kinderball (1853) inkább a tanítvány-mester kapcsolat jegyében születtek. Minden esetben felismerhető bennük Schumann sajátos, gördülékeny, beszédszerű zenei nyelve, amely egyszerre tud játékos és melankolikus, kísérteties és lírai lenni. A Bärentanz (Medvetánc) ostinato motívuma például dudazenét idéz, míg másutt horvát induló, skót tánc vagy gyermekmondókák hangulata sejlik fel.

Simon Izabella és Várjon Dénes otthonosan mozognak e zenei világban, komolyan veszik ezeket az egyszerűnek tűnő, de igéző műveket. Másfél évtizede Schiff András és Frankl Péter készített kiváló felvételt a Schumann-négykezesekből – ez az új lemez méltó párja annak, bár az előadói szándék kissé más: nem kívánják misztikus ködbe burkolni Schumann zenéjét, mert az természetességében is hat.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.