Visszhang: lemez

Schumann: Album for Little and Big Children / Simon Izabella, Várjon Dénes

Visszhang

A négykezes zongorázás talán a kamaramuzsikálás legbensőségesebb formája: a két előadó nemcsak a zeneművet, hanem a kottát és a hangszert is megosztja egymással.

Nem véletlen, hogy számos romantikus regény és film idézi fel azt a pillanatot, amikor két fiatal művész a billentyűk mellett talál egymásra.

Robert Schumann számára ez a műfaj elsősorban otthoni kikapcsolódást jelentett – olyankor is játszott, amikor a keze már kevésbé engedelmeskedett. Négykezes darabjai nem merültek feledésbe, de ritkábban hallhatók, mint amennyire élvezetesek. Némelyiküket valóban a szerelem ihlette: például a Bilder aus Osten című sorozatot 1848 karácsonyán feleségének, Clarának szánta ajándékul. Más művei, mint a Tizenkét zongoradarab (1849) vagy a Kinderball (1853) inkább a tanítvány-mester kapcsolat jegyében születtek. Minden esetben felismerhető bennük Schumann sajátos, gördülékeny, beszédszerű zenei nyelve, amely egyszerre tud játékos és melankolikus, kísérteties és lírai lenni. A Bärentanz (Medvetánc) ostinato motívuma például dudazenét idéz, míg másutt horvát induló, skót tánc vagy gyermekmondókák hangulata sejlik fel.

Simon Izabella és Várjon Dénes otthonosan mozognak e zenei világban, komolyan veszik ezeket az egyszerűnek tűnő, de igéző műveket. Másfél évtizede Schiff András és Frankl Péter készített kiváló felvételt a Schumann-négykezesekből – ez az új lemez méltó párja annak, bár az előadói szándék kissé más: nem kívánják misztikus ködbe burkolni Schumann zenéjét, mert az természetességében is hat.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.