Visszhang: tánc

Senkiföldje

  • - sisso -
  • 2024. január 31.

Visszhang

A 2021-ben alakult AHA Kollektíva előadása hat fiatal táncos kiáltványa a művészet szabadságáért.

Kísérletező alkotás, határozott koncepcióval. Az együttes Salzburgban állt össze a SEAD táncfőiskolán. Négyen a Győri Tánc- és Képzőművészeti Iskolából, ketten Budapestről kerültek oda azzal az elhatározással, hogy Magyarországon fognak dolgozni, de a hivatalos elvárásokat lerázva magukról. Képzettek, nyitottan gondolkodnak és tehetségesek. Képességbeli különbségeiket intuitív módon harmonizálják a színpadon, szabadon táncolnak, s némi betekintést is nyújtanak magába az alkotó folyamatba is. Első közös előadásuk a Dense Piece után most egy „színháziasabb” produkcióval álltak elő. Egy apokaliptikus, csata utáni teret teremtettek, ahol túlélőkként, az emlékezet széthullott darabjaiból szedik össze és építik fel az új, talán békésebb világot. A fegyverekből ritmushangszerek lesznek, a vánszorgás, dermedtség tánccá transzformálódik, a meditatív állapotokból történetek keletkeznek. A lassan építkező első rész után rövid és gyors etűdök következnek, improvizációkra épülő szólók, duók, triók, szellemesek, érzelmesek, gyorsak. A darabban a klasszikus táncmozdulatok is legalább annyi szerepet kapnak, mint a kortárs formák.

A táncosok Porteleki Áron bonyolult zenéjére, Szabó Székely Ármin dramaturg segítségével tárják fel a személyes és a tánccal kapcsolatos történeteiket, megmutatva, hogyan „mozognak” a kultúrharc mezején úgy, hogy közben igyekeznek megőrizni önmagukat. Szívszorító, sötét tónusú előadás, kicsi fényt sejtetve csak az alagút végére.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.