Visszhang: tánc

Senkiföldje

  • - sisso -
  • 2024. január 31.

Visszhang

A 2021-ben alakult AHA Kollektíva előadása hat fiatal táncos kiáltványa a művészet szabadságáért.

Kísérletező alkotás, határozott koncepcióval. Az együttes Salzburgban állt össze a SEAD táncfőiskolán. Négyen a Győri Tánc- és Képzőművészeti Iskolából, ketten Budapestről kerültek oda azzal az elhatározással, hogy Magyarországon fognak dolgozni, de a hivatalos elvárásokat lerázva magukról. Képzettek, nyitottan gondolkodnak és tehetségesek. Képességbeli különbségeiket intuitív módon harmonizálják a színpadon, szabadon táncolnak, s némi betekintést is nyújtanak magába az alkotó folyamatba is. Első közös előadásuk a Dense Piece után most egy „színháziasabb” produkcióval álltak elő. Egy apokaliptikus, csata utáni teret teremtettek, ahol túlélőkként, az emlékezet széthullott darabjaiból szedik össze és építik fel az új, talán békésebb világot. A fegyverekből ritmushangszerek lesznek, a vánszorgás, dermedtség tánccá transzformálódik, a meditatív állapotokból történetek keletkeznek. A lassan építkező első rész után rövid és gyors etűdök következnek, improvizációkra épülő szólók, duók, triók, szellemesek, érzelmesek, gyorsak. A darabban a klasszikus táncmozdulatok is legalább annyi szerepet kapnak, mint a kortárs formák.

A táncosok Porteleki Áron bonyolult zenéjére, Szabó Székely Ármin dramaturg segítségével tárják fel a személyes és a tánccal kapcsolatos történeteiket, megmutatva, hogyan „mozognak” a kultúrharc mezején úgy, hogy közben igyekeznek megőrizni önmagukat. Szívszorító, sötét tónusú előadás, kicsi fényt sejtetve csak az alagút végére.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.