Visszhang: tánc

Senkiföldje

  • - sisso -
  • 2024. január 31.

Visszhang

A 2021-ben alakult AHA Kollektíva előadása hat fiatal táncos kiáltványa a művészet szabadságáért.

Kísérletező alkotás, határozott koncepcióval. Az együttes Salzburgban állt össze a SEAD táncfőiskolán. Négyen a Győri Tánc- és Képzőművészeti Iskolából, ketten Budapestről kerültek oda azzal az elhatározással, hogy Magyarországon fognak dolgozni, de a hivatalos elvárásokat lerázva magukról. Képzettek, nyitottan gondolkodnak és tehetségesek. Képességbeli különbségeiket intuitív módon harmonizálják a színpadon, szabadon táncolnak, s némi betekintést is nyújtanak magába az alkotó folyamatba is. Első közös előadásuk a Dense Piece után most egy „színháziasabb” produkcióval álltak elő. Egy apokaliptikus, csata utáni teret teremtettek, ahol túlélőkként, az emlékezet széthullott darabjaiból szedik össze és építik fel az új, talán békésebb világot. A fegyverekből ritmushangszerek lesznek, a vánszorgás, dermedtség tánccá transzformálódik, a meditatív állapotokból történetek keletkeznek. A lassan építkező első rész után rövid és gyors etűdök következnek, improvizációkra épülő szólók, duók, triók, szellemesek, érzelmesek, gyorsak. A darabban a klasszikus táncmozdulatok is legalább annyi szerepet kapnak, mint a kortárs formák.

A táncosok Porteleki Áron bonyolult zenéjére, Szabó Székely Ármin dramaturg segítségével tárják fel a személyes és a tánccal kapcsolatos történeteiket, megmutatva, hogyan „mozognak” a kultúrharc mezején úgy, hogy közben igyekeznek megőrizni önmagukat. Szívszorító, sötét tónusú előadás, kicsi fényt sejtetve csak az alagút végére.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.