Visszhang: lemez

Sparklehorse: Bird Machine

Visszhang

Mark Linkous, a Sparklehorse frontembere ötödik nagylemezének befejezésén dolgozott 2010-ben, amikor önkezével véget vetett életének.

Halála után sokáig úgy tűnt, hogy a részben Steve Albinivel készült anyag jogi viták miatt örökre a fiókban marad. Ez év elején azonban kiderült, hogy az indie-rock különutasának posztumusz albuma mégis megjelenik, az utolsó simításokat Albini helyett az énekes öccse és egykori zenésztársa, Matt Linkous és a felesége, Melissa végezte el. Az albumon azonnal felismerhető a Sparklehorse hangzása: Linkous dalaiban az elektromos gitárok, a rádiószerű zajok, a dobgépek és a mellotronok dominálnak. A végtelenül szomorú lemezek (a leg­ismertebb közülük a 2001-es It’s A Wonderful Life) gondosan szerkesztettek voltak, amikor azonban a zenész nekiállt utolsó lemezanyagának, az egyik fő törekvése az volt, hogy maximalizmusát háttérbe szorítva minél spontánabb számokat készítsen. Ez érezhető is a Bird Machine-en, mert hiába szólnak a szövegek ezúttal is a bűntudatról és az önszabotázsról, mégsem tűnt soha annyira felszabadultnak, mint például az indító It Will Never Stopban, vagy a Robyn Hitchcocktól kölcsönzött Listening to the Higsonsban. Közben mégis ismerős minden: az Evening Star Supercharger vagy a Kind Ghosts hozza a jellegzetesen búskomor hangulatot. Nehéz a lemezt anélkül hallgatni, hogy ne jusson eszünkbe, hogyan ért véget Linkous története, a Bird Machine viszont töredékességében is van annyira erős anyag, hogy ne csak lábjegyzet legyen az életműhöz, hanem annak méltó befejezése.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.

Mindenki a helyére

Mit gondol Orbán Viktor és a Fidesz a nőkről? Hogyan kezeli őket? És mit gondol ugyanerről a magyar társadalom, és mit a nők maguk? Tényleg a nők pártja a Fidesz? Ezeket a kérdéseket próbálja megválaszolni a kötet többféle aspektuson keresztül. Felemás sikerrel.

Megint dubajozás

Alacsony belépési küszöb, mesés hozamok, könnyű meg­gazdagodás, örök élet: ezek közül az első kettőt biztosan ígérik a mesés dubaji ingatlanbefektetési ajánlatok. Pedig az előrejelzések szerint akár egy éven belül kipukkadhat az ingatlanlufi.

A beismerés semmis

Az ügyész kizárását kezdeményezte a védelem, a különböző tit­kos­­szolgálati szervek más-más leiratot készítettek ugyan­arról a hangfelvételről – bonyolódik a helyzet abban a büntetőperben, amelynek tárgya a Nyugat-Európába irányuló illegális kutyaexport.