Visszhang: lemez

Sparklehorse: Bird Machine

Visszhang

Mark Linkous, a Sparklehorse frontembere ötödik nagylemezének befejezésén dolgozott 2010-ben, amikor önkezével véget vetett életének.

Halála után sokáig úgy tűnt, hogy a részben Steve Albinivel készült anyag jogi viták miatt örökre a fiókban marad. Ez év elején azonban kiderült, hogy az indie-rock különutasának posztumusz albuma mégis megjelenik, az utolsó simításokat Albini helyett az énekes öccse és egykori zenésztársa, Matt Linkous és a felesége, Melissa végezte el. Az albumon azonnal felismerhető a Sparklehorse hangzása: Linkous dalaiban az elektromos gitárok, a rádiószerű zajok, a dobgépek és a mellotronok dominálnak. A végtelenül szomorú lemezek (a leg­ismertebb közülük a 2001-es It’s A Wonderful Life) gondosan szerkesztettek voltak, amikor azonban a zenész nekiállt utolsó lemezanyagának, az egyik fő törekvése az volt, hogy maximalizmusát háttérbe szorítva minél spontánabb számokat készítsen. Ez érezhető is a Bird Machine-en, mert hiába szólnak a szövegek ezúttal is a bűntudatról és az önszabotázsról, mégsem tűnt soha annyira felszabadultnak, mint például az indító It Will Never Stopban, vagy a Robyn Hitchcocktól kölcsönzött Listening to the Higsonsban. Közben mégis ismerős minden: az Evening Star Supercharger vagy a Kind Ghosts hozza a jellegzetesen búskomor hangulatot. Nehéz a lemezt anélkül hallgatni, hogy ne jusson eszünkbe, hogyan ért véget Linkous története, a Bird Machine viszont töredékességében is van annyira erős anyag, hogy ne csak lábjegyzet legyen az életműhöz, hanem annak méltó befejezése.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.