Visszhang: tévésorozat

Minden kémia

Visszhang

Ahogy minden rendes kémiatanár mondaná, a szakácsművészet tiszta kémia. Az igazán tehetséges séfek egyben remek vegyészek is; a konyha egyszerre a művészet, a gondoskodás és a tudomány színtere.

Ezt vallja Elizabeth Zott (Brie Larson) is, akit a természettudományos közegben uralkodó intézményes szexizmus és néhány személyes tragédia akadályoz meg tudományos kiteljesedésében, majd televíziós séfként találja meg újra önmagát. A sorozat alapjául Bonnie Garmus könnyed lektűrje szolgál, noha a széria készítője, Lee Eisenberg kicsit fajsúlyosabbnak igyekszik mutatni a sztorit az eredetinél.

Zott, a Hastings Intézet macsó közegében próbál boldogulni laboratóriumi asszisztensként. Csöndes zsenialitását észrevenni nem akaró nyegle felettesei csak kávéfőzést várnak tőle (azt szintén tudományos precizitással végzi). Egyedül a különc géniusz, Calvin Evans (Lewis Pullman) figyel fel rá. A két csodabogár között pedig hamarosan pattogni kezdenek a szikrák. Eisenberg a Mad Men és A káprázatos Mrs. Maisel regiszterei között egyensúlyoz, előtérbe hozván a tudomány vs. hit, fehér vs. interszekcionális feminizmus kérdéseit (fontosabb szerephez jut például Zott öntudatos fekete szomszédasszonya). S bár Brie Larson méltósággal viszi a sokszor parodisztikusan különc Zott szerepét, a sorozat maga didaktikus és anakronisztikus marad. Eisenberg inkább magyaráz, mint megmutat, ráadásul koridegen társadalmi leckéket ad karakterei szájába. A Minden kémia megreked valahol fél úton a komoly leckék és a könnyed szórakoztatás között.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Szálldogálni finoman

Úgy hírlik, a magyar könyvpiacon újabban az a mű életképes, amelyik előhúz egy másik nyuszit egy másik kalapból. A szórakoztatás birodalmában trónfosztott lett a könyv, az audiovizuális tartalom átvette a világuralmat. Ma tehát a szerző a márka, műve pedig a reklámajándék: bögre, póló, matrica a kisbuszon. 

Ja, ezt láttam már moziban

Dargay Attila ikonikus alkotója volt a világszínvonalú magyar animációs filmnek. A Vukot az is ismeri, aki nem olvasta Fekete István regényét, de tévésorozatain (Pom Pom meséi, A nagy ho-ho-horgász stb.) generációk nőttek fel, halála után díjat neveztek el róla. Dédelgetett terve volt Vörösmarty klasszikusának megfilmesítése. 

Desperados Waiting for the Train

  • - turcsányi -

Az a film, amelyikben nem szerepel vonat, nos, bakfitty. S még az a film is csak határeset lehet, amelyikben szerepel vonat, de nem rabolják, térítik vagy tüntetik el. Vannak a pótfilmek, amelyekben a vonatot buszra, tengerjáróra, repülőgépre, autóra/motorra, egészen fapados esetben pedig kerékpárra cserélik (mindegyikre tudnánk több példát is hozni). 

Lentiből a világot

Nézőként már hozzászoktunk az előadások előtt kivetített reklámokhoz, így a helyünket keresve nem is biztos, hogy azonnal feltűnik: itt a reklám már maga az előadás. Kicsit ismerős az a magabiztosan mosolygó kiskosztümös nő ott a képen, dr. Benczés Ágnes Judit PhD, MBA, coach, csak olyan művien tökéletesre retusálták, kétszer is meg kell nézni, hogy az ember felismerje benne Ónodi Esztert.

Crescendo úr

A Semiramis-nyitánnyal kezdődött koncert, és a babiloni királynőről szóló opera szimfonikus bombákkal megtűzdelt bevezetője rögtön megalapozta az este hangulatát. Szépen adta egymásnak a dallamokat a klarinét, a fuvola, a pikoló, a jellegzetes kürttéma is könnyed fesztelenségét domborította Rossini zenéjének, akit a maga korában Signore Crescendónak gúnyoltak nagy ívű zenekari hegymászásai okán. A Danubia Zenekarra a zárlatban is ilyen crescendo várt.

Közel tíz éve húzódik a balatoni körvasút nagy terve

Jövőre lesz tíz éve, hogy Lázár János a kormányinfón közölte, megépül a balatoni körvasút abból az 1100 milliárd forintból, amit a kormány vasútfejlesztésekre szán. A projektnek 2023-ban kellett volna befejeződnie, de azóta tizenöt balatoni állomásra még tovább is tart az út, mint korábban.