Visszhang: könyv

Szemjon Hanyin: De nem úgy

Visszhang

Az orosz származású lett költő cím nélküli verseiben könnyű eltévedni.

A megannyi, szinte rekonstruálhatatlan vershelyzet és a beszélői szólamok kuszasága közepette alig találni kapaszkodót, ám a szövegek aztán egy egészen váratlan fordulattal visszarántanak saját, meglehetősen abszurd világukba. Nem tehetünk mást: el kell fogadnunk Hanyin költészetének sajátos szabályait, hagyva, hogy a fókuszáltságunk feletti kontroll elvesztésének szédítő rémületével belezuhanjunk e lírai tudatfolyamba.

A szövegekben visszatérő létállapotként jelenik meg az akaratlan szemlélődés és a világba vetettség tapasztalata, aminek legfontosabb megtestesítője – kissé paradox módon – az űrhajós, aki „egy nagyon érzékeny bőrszkafanderben / a totális súlytalanság állapotában” látszólag elhagyni igyekszik a Földet, mégis a gravitáció után sóvárog. Az elzárkózás lehetetlenségének párhuzamos motívuma a búvár, aki szintén nem képes távol tartani a külvilágot: „a belém épített búvárfelszerelés / kilyukadt”. A távolságtartó, passzív megfigyelő sebezhetetlenségének illúziója is szertefoszlik tehát.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.