Szemrevaló / Sehenswert

Szemrevaló: Jakob lova

  • SzSz
  • 2024. október 9.

Visszhang

„A tehetséged olyan, mint a szalonna. Nem elég fellógatni a kéménynél. Először jól be kell dörzsölni sóval, majd mindennap ellenőrizni kell!” – tanácsolják Elsie-nek, akinek a szalonnához illő tehetsége konkrétan az éneklés.

De milyen lehetőségek várnak a 19. századi Alpok apró svájci falujában egy szolgálólányra, akinek semmi mása nincs, csak a hangja? A kilátásai rosszabbak, mintha még ennyije se lenne: firenzei tanulóútról ábrándozik, ám ennek fejében saját gazdája tesz erőszakot rajta, amikor pedig teherbe esik, a nemes hozzáadja Jakobhoz, egy helyi paraszthoz, kiutal nekik egy kunyhót, és szélnek ereszti.

Gödrös Katalin filmje a házasokra koncentrál: Jakob semmi mást nem akar, mint egy lovat, amely biztos munkát hozna számára, Elsie pedig a harmonikáját szeretné visszaszerezni, amelyet Jakob zálogba adott. S persze továbbra is zenei karrierről álmodozik. Kezdetben úgy tűnik, érzelmek nélkül is képesek érdekszövetségre lépni, ám a szegénység és a sok megpróbáltatás lassan egymás ellen fordítja őket. Amikor egy vándorló énekes cigány zenész szemet vet Elsie-re, minden elromlik közöttük.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.