Szemrevaló / Sehenswert

Szemrevaló: Haldoklás, de komédia

  • 2024. október 9.

Visszhang

Bár a film nem tragikus hangoltságú, néhol finom iróniát is tapasztalhatunk, azért a térdünket nem fogjuk csapkodni két öregember (a férj alzheimeres, a feleség rákos) agóniája, meg egy az életét kudarcként megélő zeneszerző öngyilkossága láttán.

Matthias Glasner író-rendező az idén Ezüst Medvét érdemelt ki Berlinben a sajátjáéhoz igen hasonló család különböző nézőpontokból megmutatott történetével. Apa, anya, egy nem kívánt és nem is szeretett, mégis szerető fiú, egy tervezett és kevésbé traumatizált, mégis közömbös lány – a jórészt negatív kölcsönhatások formálták őket boldogtalanná, de számot kell vetniük a sorsuk alakításában nagyobb szerepet játszó egyéni felelősséggel is. A fiú igyekvő és tehetséges emberként megvalósította azt, amiről anyjának miatta le kellett mondania, karmester lett, de amikor hasonló helyzetbe került, mint ővele az anyja, párjával az abortuszt választották. Amikor már akarták volna, feleségének nem sikerült teherbe esnie – tőle (mástól igen, ez is egy szál). Húga viszont önbizalom-hiányos, destruktív, férfifüggő személyiség lett. A film szövevényes viszonyrendszerét ilyen, önmagukban is erős sorsok egymásra hatása alkotja. Plusz a Haldoklás című zenemű, amelyet nem sikerül, csak a szerző halála után méltóképpen előadatni.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.