Szemrevaló / Sehenswert

Szemrevaló: Haldoklás, de komédia

  • 2024. október 9.

Visszhang

Bár a film nem tragikus hangoltságú, néhol finom iróniát is tapasztalhatunk, azért a térdünket nem fogjuk csapkodni két öregember (a férj alzheimeres, a feleség rákos) agóniája, meg egy az életét kudarcként megélő zeneszerző öngyilkossága láttán.

Matthias Glasner író-rendező az idén Ezüst Medvét érdemelt ki Berlinben a sajátjáéhoz igen hasonló család különböző nézőpontokból megmutatott történetével. Apa, anya, egy nem kívánt és nem is szeretett, mégis szerető fiú, egy tervezett és kevésbé traumatizált, mégis közömbös lány – a jórészt negatív kölcsönhatások formálták őket boldogtalanná, de számot kell vetniük a sorsuk alakításában nagyobb szerepet játszó egyéni felelősséggel is. A fiú igyekvő és tehetséges emberként megvalósította azt, amiről anyjának miatta le kellett mondania, karmester lett, de amikor hasonló helyzetbe került, mint ővele az anyja, párjával az abortuszt választották. Amikor már akarták volna, feleségének nem sikerült teherbe esnie – tőle (mástól igen, ez is egy szál). Húga viszont önbizalom-hiányos, destruktív, férfifüggő személyiség lett. A film szövevényes viszonyrendszerét ilyen, önmagukban is erős sorsok egymásra hatása alkotja. Plusz a Haldoklás című zenemű, amelyet nem sikerül, csak a szerző halála után méltóképpen előadatni.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”