Szemrevaló / Sehenswert

Szemrevaló: Haldoklás, de komédia

  • 2024. október 9.

Visszhang

Bár a film nem tragikus hangoltságú, néhol finom iróniát is tapasztalhatunk, azért a térdünket nem fogjuk csapkodni két öregember (a férj alzheimeres, a feleség rákos) agóniája, meg egy az életét kudarcként megélő zeneszerző öngyilkossága láttán.

Matthias Glasner író-rendező az idén Ezüst Medvét érdemelt ki Berlinben a sajátjáéhoz igen hasonló család különböző nézőpontokból megmutatott történetével. Apa, anya, egy nem kívánt és nem is szeretett, mégis szerető fiú, egy tervezett és kevésbé traumatizált, mégis közömbös lány – a jórészt negatív kölcsönhatások formálták őket boldogtalanná, de számot kell vetniük a sorsuk alakításában nagyobb szerepet játszó egyéni felelősséggel is. A fiú igyekvő és tehetséges emberként megvalósította azt, amiről anyjának miatta le kellett mondania, karmester lett, de amikor hasonló helyzetbe került, mint ővele az anyja, párjával az abortuszt választották. Amikor már akarták volna, feleségének nem sikerült teherbe esnie – tőle (mástól igen, ez is egy szál). Húga viszont önbizalom-hiányos, destruktív, férfifüggő személyiség lett. A film szövevényes viszonyrendszerét ilyen, önmagukban is erős sorsok egymásra hatása alkotja. Plusz a Haldoklás című zenemű, amelyet nem sikerül, csak a szerző halála után méltóképpen előadatni.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."