Visszhang: könyv

Szőke Szabolcs: A bácsi zenél

Visszhang

Már az is méltó volna figyelmünkre, ha az idén 72-t betöltött zenész (Kolinda, Makám, Pangea, Tin-Tin Quartet, Ektar, Trio Squelini) és színházi alkotó (Orfeo, Stúdió K, Hólyagcirkusz) karcolatait csak az életműve támasztaná meg.

De ez nem memoár, leginkább olyan tusrajz, amelynek önarckép jellege van, de nem az öntelt, ne adj’ isten! az önimádó művészé. Ezek a főleg Itáliában meg a budai Vár falainál utcazenélő gadulkás-sarangis mindennapi abszurdjai. A „formai kihívás” az írásban is szent feladat Szőkének, amelyet halálbiztosan rajzolt szikár vonalakkal és egyéni stílusban old meg. De miért lesz a magyar színház és world music egyik kulcsfigurájából utcazenész? Itt a művészet afféle kolduló barátjának láthatjuk, akinek szenvedélye is az utcazenélés. Egy tőről metszett européer magánmitológiája bontakozik ki a 72 karcolatból, a minőségi művészetet szívesen ajkához emelő, s persze Lucullust és Bacchust sem megvető emberé. A hangszere fölé hajoló muzsikus, hihetnénk, nem sokat észlel a külvilágból, de Szőke perspektívája időben és térben igen távlatos. Kérlelhetetlen kritikusa a hatalomnak.

A cím erősen önironikus: Szőkében nem sok bácsis van még ma sem, viszont pontosan vissza tudja adni a buszmegállóból rácsodálkozó fiatalok nézőpontját is. Izgalmas, ahogy a zenebohócsághoz való viszonyulását a par excellence avantgárd művész boncolgatja. A könyv nagy meglepetése a sokáig festőnek készülő Szőke rajzainak, festményeinek és színházi vázla­tai­ból összeálló illusztráció: újabb kocka az önarcképmozaikhoz.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.