Visszhang: színház

Szombathelyi Szórakoztató Szupergála

Visszhang

A Savaria Karnevál programjához minden évben hozzátartozik a Weöres Sándor Színház szabadtéri karneválszínháza is, amelynek hagyományosan minden produkciója kapcsolódik a karnevál tematikájához – ez most éppen a „szombathelyiség” volt.

Vinnai András mint egyszemélyes alkotócsapat jegyezte a produkciót, íróként, rendezőként, zeneszerzőként és látványtervezőként.

A műve szerint Szombathely és Zalaegerszeg ősellenségek. Az ellenségeskedés oka (zalai) tudásom szerint az, hogy az egerszegi tanítóképzőt Szombathely kaparintotta meg, Egerszeg viszont 25 évvel korábban kapott állandó színházat. Nem csoda, hogy a megyehatár az előadásban idézett mondás szerint arról ismerszik meg, hogy ott a levélhordó postagalamb is denevérré változik.

A kicsit sprőd, ám nagyon is jellegzetes Vinnai-humor végigkísérte a laza szövésű, szkeccs jelenetek sorából összeálló „gálaműsort”, amelynek vékonyka dramaturgiai szála az Egerszeg-fóbiában szenvedő műsorvezető (Csonka Szilvia) és a zalai, Szombathely-fóbiás taxisofőr (Némedi Árpád) terápiás hatással is bíró szerelme volt, mely nem csak őket, de környezetüket is kigyógyította végül az ellenségeskedésből.

A jelenetek eltérő intenzitással sorjáztak, de a zenés részek végig jól működtek. Jó volt nézni, hogy a Weöres Sándor Színház erős, összeszokott társulata nem könnyelműsködte el ezt a nyári játékot sem, mely így nem csak a zalaiaknak és vasiaknak okozott felhőtlen szórakozást.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.