Visszhang: tévésorozat

Egy nap

  • - krusovszky -
  • 2024. augusztus 28.

Visszhang

Egyszer már nekifutott a filmipar, hogy vászonra vigye David Nicholls 2009-es romantikus regényét az Egy napot.

A sztori 2011-ben kétségtelenül élőbb volt, Anne Hathaway meg a megjegyezhetetlen arcú srác (Jim Sturgess) főszereplésével bemutatott változat azonban elég haloványra sikeredett, de ez még mindig nem tűnik elégséges indoknak arra, hogy a Netflix tizennégy részes szériában térjen vissza a sztorihoz 2024-ben. Mégis erre került sor valamiért.

Tehát van Dex(ter) és Em(ma), akik összejönnek egy estére a 80-as évek vége felé, aztán meg mégse jönnek össze, de nem tudnak szabadulni egymástól évtizedeken át a majdnem boldog, valójában borzasztó befejezésig. Dex szép, gazdag, de seggfej, Em ugyancsak szép, ellenben okos, de szegény. Egyik sem nagyon érdekes személyiség. A ’24-es verziót megbolondítja kicsit, hogy Em indiai bevándorló család sarja lesz, bár ennek kifejtésére túl sok energiát nem pazarolt a rendező Nicole Taylor. Igaz, másra sem: a motivációk, vonzalmak, gyűlölök-szeretek viszonyok nincsenek kifejtve rendesen, a családi háttér inkább kabarészerű, a társadalomrajz egy karikatúránál is elnagyoltabb, ráadásul minden egyes mellékszereplő enyhén imbecillisnek tűnik. Vajon miért? Mindenesetre nagyobb gond, hogy a hőseinkért nemigen tudunk izgulni, mert vagy érdektelenek (ha boldogok), vagy visszataszítók (ha boldogtalanok). Gondolhatnánk, hogy ez afféle Y generációs Ilyenek voltunk, de reméljük, ez senkinek nem jut komolyan az eszébe. Így kezdünk arra gyanakodni, hogy az alapanyagot szolgáltató regénnyel van a bibi.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit.