Visszhang: könyv

Szvoren Edina: Kérődző Kronosz

Visszhang

Először tanácstalan az olvasó, mit is tart a kezében. Stílusgyakorlat, imitáció, hommage vagy pastiche?

Szvoren Edinának esze ágában sincsen tollhegyre tűzni kollégáit, amikor tíz kortársa stílusában novellákat alkot, de képes sűríteni, esszenciát alkotni, kiragadni, és olykor az abszurdig vinni egy-egy író jellegzetességeit. Ahogy Bartók Imre bőrébe bújik, rögtön szójátékokat alkot, és lánytestvére iránt érzett, zavarba ejtő vonzalmáról mesél. Bodor Ádámot utánozva pár oldalba nyomorítja az életmű sarkalatos motívumait – s túloz is: egy olyan világot fest, ahol senki nem akarja tudomásul venni, hogy börtönben él. A kevésbé sikerült Krasznahorkai László-szövegben aprólékos fontoskodással beszél el kistérségi bántalmazási ügyet. Szvoren Edina pazarul hozza Tolnai Ottót és Nádas Pétert, olyan, mintha belebújna kollégái fejébe, és ez a gyakorlat talán olyan felszabadítóan hatott rá, mint színészre a játék. Tompa Andreát egy fiatal lány történetén keresztül idézi meg, aki eltűnt édesanyját keresi; az erdélyi magyar létet tematizáló – sok éve született – írás nem csak megelőzte, de meg is jósolta Tompa utolsó két regényének (Haza; Sokszor nem halunk meg) világát. A Kérődző Kronoszt kánonalkotási kísérletnek is tekinthetjük, s ez annál figyelemre méltóbb, mert női alkotók eddig kevés beleszólást kaptak a kánonba. Tétje éppen azért van, mert napjaink legjobb kisprózaírója nem akarja tollhegyre tűzni a kollégáit: amikor ír, pont olyan jónak kell lennie, mint azok, akiket utánoz.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.