Visszhang: lemez

Take 3 – Patricia Kopa­tchinskaja, Reto Bieri, Polina Leschenko

Visszhang

Micsoda album bő egy órában!

Az excentrikus trió Poulenc könnyed keringőjével indít (Meghívó a kastélyba), aztán sort kerít két fajsúlyosabb darabra. Az egyiket nem hallottuk még, Paul Schoenfield veterán zeneszerző Triója haszid zsidó eredetű alapanyagból formál eksztatikus, alig nyugvó kamaradarabot, mellette pedig egy jól ismert opus – szinte kötelező, ha a klarinét, a hegedű és a zongora játszik együtt. Bartók Kontrasztok című darabja a szokásosnál is erjedtebb, ízesebb, szórakoztatóbb. Közben megszólal Poulenc kései Klarinétszonátája is, a zongorával duóban.

Patricia Kopatchinskaja hegedűs, Reto Bieri klarinétos és Polina Leschenko zongorista vehemens igyekvését persze nem kötelező bátorságnak nevezni, de az tagadhatatlan, hogy kitűnnek a hagyomány merevségéhez ragaszkodó zenészek közül. Ilyesfajta kitárulkozás és szeszély nem mindig párosul valódi nagyszerűséggel, ezúttal azonban megnyugodhatunk. A trió az egyik pillanatban illedelmes kávéházi zenét játszik, a másikban bárdolatlan vadorzóvá válik. Közben pedig, Bartók vagy Schoenfield lassú tételeiben ihletett, kimunkált muzsikálást hallunk, aminek minden hangjegyét komolyan kell venni.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.