Visszhang: lemez

Take 3 – Patricia Kopa­tchinskaja, Reto Bieri, Polina Leschenko

Visszhang

Micsoda album bő egy órában!

Az excentrikus trió Poulenc könnyed keringőjével indít (Meghívó a kastélyba), aztán sort kerít két fajsúlyosabb darabra. Az egyiket nem hallottuk még, Paul Schoenfield veterán zeneszerző Triója haszid zsidó eredetű alapanyagból formál eksztatikus, alig nyugvó kamaradarabot, mellette pedig egy jól ismert opus – szinte kötelező, ha a klarinét, a hegedű és a zongora játszik együtt. Bartók Kontrasztok című darabja a szokásosnál is erjedtebb, ízesebb, szórakoztatóbb. Közben megszólal Poulenc kései Klarinétszonátája is, a zongorával duóban.

Patricia Kopatchinskaja hegedűs, Reto Bieri klarinétos és Polina Leschenko zongorista vehemens igyekvését persze nem kötelező bátorságnak nevezni, de az tagadhatatlan, hogy kitűnnek a hagyomány merevségéhez ragaszkodó zenészek közül. Ilyesfajta kitárulkozás és szeszély nem mindig párosul valódi nagyszerűséggel, ezúttal azonban megnyugodhatunk. A trió az egyik pillanatban illedelmes kávéházi zenét játszik, a másikban bárdolatlan vadorzóvá válik. Közben pedig, Bartók vagy Schoenfield lassú tételeiben ihletett, kimunkált muzsikálást hallunk, aminek minden hangjegyét komolyan kell venni.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.