Visszhang: koncert

Tálas Áron Trió

Visszhang

Ugyanabban az op-artos mintázatú ingben ült le Tálas Áron a zongorához, mint triójának tíz évvel ezelőtti bemutatkozásakor, most is világos, derűs, játékos, intellektuális személyiségét megmutatva. „Jó, hogy még rám jön”, kommentálta a ma már az élvonalban talán leggyakrabban foglalkoztatott zongorista.

Bámulatra méltó, szupertehetségként robbant be, és még dobolt is. „Ufó!” – mondták társai földönkívüli képességeire utalva. Most szerzőként akarta megmutatni magát – három triólemezzel a háta mögött –, bár ez nemcsak jubileumnak, hanem tavalyi lemeze bemutató koncertjeként is érthető volt. A tiszteletet parancsoló ouevre (33 rögzített track) nagy részét, néhány számot persze összefűzve, sikerült a triónak előadni, alig néhány szerzemény maradt ki, de voltak újak is. Ennek ára viszont az egész koncert képregényszerűsége lett. Teljesen elfogadható Tálas koncepciója, hogy a szerző, és ne a jazzklubok ördöngös szólistája és kedvenc session-zenésze lépjen a Zeneakadémia pódiumára, de azért néhány szám architektonikus kibontásának örültem volna. Így lehetett, hogy az extatikus, odaadó bőgőzéssel az egész építményt tartó ifj. Tóth István első szólója fél óra elteltével következett, és a leheletfinom, mégis robbanékony dobos, Csízi László is főleg csak négyezésekben lépett elő. Tálas kompozíciói a 21. századi akusztikus jazz-zongora (Mehldau, Bates stb.) friss levegőjét árasztják, Bartóktól Hargrove-ig szinte minden olyan hatást magába olvasztva, amit érdemes volt. Melodikusságuknak köszönhetően a jazzben avatatlan füleknek is bízvást ajánlhatók, de a fekete öves rajongók is azonnal beléjük merülhetnek. A tizedik évi „számadás” hangjai pedig változatos, izgalmas sztorik sűrűn következő képeiben hitették el velem: van holnap.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.