Visszhang: koncert

Tálas Áron Trió

Visszhang

Ugyanabban az op-artos mintázatú ingben ült le Tálas Áron a zongorához, mint triójának tíz évvel ezelőtti bemutatkozásakor, most is világos, derűs, játékos, intellektuális személyiségét megmutatva. „Jó, hogy még rám jön”, kommentálta a ma már az élvonalban talán leggyakrabban foglalkoztatott zongorista.

Bámulatra méltó, szupertehetségként robbant be, és még dobolt is. „Ufó!” – mondták társai földönkívüli képességeire utalva. Most szerzőként akarta megmutatni magát – három triólemezzel a háta mögött –, bár ez nemcsak jubileumnak, hanem tavalyi lemeze bemutató koncertjeként is érthető volt. A tiszteletet parancsoló ouevre (33 rögzített track) nagy részét, néhány számot persze összefűzve, sikerült a triónak előadni, alig néhány szerzemény maradt ki, de voltak újak is. Ennek ára viszont az egész koncert képregényszerűsége lett. Teljesen elfogadható Tálas koncepciója, hogy a szerző, és ne a jazzklubok ördöngös szólistája és kedvenc session-zenésze lépjen a Zeneakadémia pódiumára, de azért néhány szám architektonikus kibontásának örültem volna. Így lehetett, hogy az extatikus, odaadó bőgőzéssel az egész építményt tartó ifj. Tóth István első szólója fél óra elteltével következett, és a leheletfinom, mégis robbanékony dobos, Csízi László is főleg csak négyezésekben lépett elő. Tálas kompozíciói a 21. századi akusztikus jazz-zongora (Mehldau, Bates stb.) friss levegőjét árasztják, Bartóktól Hargrove-ig szinte minden olyan hatást magába olvasztva, amit érdemes volt. Melodikusságuknak köszönhetően a jazzben avatatlan füleknek is bízvást ajánlhatók, de a fekete öves rajongók is azonnal beléjük merülhetnek. A tizedik évi „számadás” hangjai pedig változatos, izgalmas sztorik sűrűn következő képeiben hitették el velem: van holnap.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.