Visszhang: könyv

Tatár Sándor: Nincs másik mese

Visszhang

A fülszöveg szerint: „E gyűjteményes kötet: kompozíció. Nem időrendben sorjázza, hanem új egységgé szervezi az eddigi életművet.”

Kilenc tematikus ciklusba rendeződnek a szerző régi és újabb költeményei. Vannak istenes versek, a depresszió lelki lenyomatait őrző szövegek, és egy összetett gyászversciklus is, az azonban nem világos, hogy mi szervezi egységessé a hasonló tárgyú írásokat csoportosító szakaszokat. Ahogy az életmű kronologikusságának feloldása sem sikerül maradéktalanul. Néhány szöveg alatt kapcsos zárójelben jelenik meg a keletkezésének éve, a legtöbb esetben viszont nincs erre vonatkozó utalás, a könyv anyagának régebbiekre és újabbakra osztása pedig inkább zavarja a befogadást.

Nem eldönthető, hogy a cél a költői pálya alakulásának tematikus áttekintése volt-e, vagy pusztán egy olyan felszabadult kísérletezés terepe szeretett volna lenni a kötet, ahol az életmű korábbi darabjai is szabadon formálható vendégszövegekként működnek.

Izgalmas formai és nyelvi megoldásokból (szépen építkező szonettkoszorú, József Attila-, Petőfi- és Kosztolányi-parafrázisok, írás­jeleket is mozgósító szójátékok) nincs hiány, a szövegek többsége azonban nem lép túl „a bús férfi panaszain”. Arról nem is beszélve, hogy (az anya halálára írt Requiem darabjait leszámítva) a nők többnyire csak kifejezetten ízléstelen módon kapnak helyet ebben e költészetben: „Magányunkat, szorongásainkat a női perselybe / ejtjük. (Rendeltetési helyére / kerül a sperma.)”

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.