Visszhang: lemez

The Folk Implosion: Walk Thru Me

Visszhang

Lou Barlow a Dinosaur Jr. basszusgitárosaként kezdte a pályafutását a nyolcvanas években, de néhány lemez után kirúgták.

A zajos-dallamos gitárzenétől viszont nem távolodott el, és a kazettás házifelvételekkel induló Sebadoh-val saját jogán ismert dalszerző lett. Kacskaringós pályafutásának egyik izgalmas leágazása volt a John Davisszel alapított Folk Implosion, ez a ’93-as indu­lásakor nem sok vizet zavart, viszont a Kölykök című filmhez (1995) készült Natural One című daluk még az amerikai slágerlistán is nagyot ment. A Folk Implosionnek a 2000-es évek elején kurtán-furcsán egy Davis nélküli felállással lett vége, de ahogyan Barlow-nak sikerült a Dinosaur Jr.-os tár­sai­val elásni a csatabárdot, úgy most húsz év szünet után a Folk Implosion is új anyaggal tér vissza. És mintha mi se történt volna időközben: Barlow és Davis elektronikával és a pszichedelikus hangkollázsokkal kevert dalai alig változtak, az album hangzása pedig úgy tudja megidézni a ’90-es évekbeli anyagokat, hogy nem tűnik korszerűtlennek sem. Az egyetlen jelentősebb változás, hogy Davis időközben közel-keleti hangszerekkel kezdett el ismerkedni, és ezeket az új lemezen is előszeretettel használja, ami nagyon jól áll például a címadó számnak vagy a Fable and the Fact krautrockos textúrájának. Ha nem is minden dal telitalálat, a Folk Implosion világa kiállta az idők próbáját, és az új albumon akadnak olyan dalok (My Little Lamb, The Moonlit Kind), amelyek kérdés nélkül beilleszthetők a Barlow-életmű legjobbjai közé.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.