Visszhang: lemez

Timothy Ridout: Telemann, Bach, Britten, Shaw

Visszhang

Az 1995-ben született brácsaművész feltűnése kisebb szenzációt okozott, amikor első lemezei megjelentek hat-nyolc évvel ezelőtt.

A brit muzsikus a londoni Royal Academy of Musicon tanult, és – ahogy az lenni szokott – megnyert néhány versenyt, majd tanulmányait Európa „vonósfővárosában”, a németországi Kronbergben fejezte be. Noha a brácsa sokáig nem számított hagyományos szólistahangszernek, néhány zeneszerző (Bartók, Prokofjev, Walton) és egy kivételes virtuóz (William Primrose) munkásságának köszönhetően egyre többen lépnek a reflektorfénybe ezzel a hegedűnél kvinttel mélyebb, szerényebb amplitúdójú hangszerrel.

Új lemezén Ridout nem a brácsa technikai bravúrjait állítja a középpontba. Telemann barokk szonátáival inkább a viola da gamba halk, ízes, meditatív tónusát idézi meg; az 1735-ben komponált sorozat ráadásul amatőr muzsikusok számára készült, így nem a virtuozitás, hanem az elmélyülés a kulcsa. Caroline Shaw kortárs kompozíciója, az eredetileg csellóra írt In manus tuas ugyancsak a barokk visszhangjait idézi, historikus darabhoz hasonlóan kevés vibratóval és manírral. Britten száz éve komponált Elégiája pedig mérhetetlen melankóliát áraszt. Az album Bach d-moll partitájával és a híres Chaconne-nal zárul – egy emberpróbáló feladattal hegedűn is, hát még brácsán. Timothy Ridout kifogástalanul játszik, a monumentális szólódarabban egyéni értelmezéssel is szolgál.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.