Visszhang: lemez

Timothy Ridout: Telemann, Bach, Britten, Shaw

Visszhang

Az 1995-ben született brácsaművész feltűnése kisebb szenzációt okozott, amikor első lemezei megjelentek hat-nyolc évvel ezelőtt.

A brit muzsikus a londoni Royal Academy of Musicon tanult, és – ahogy az lenni szokott – megnyert néhány versenyt, majd tanulmányait Európa „vonósfővárosában”, a németországi Kronbergben fejezte be. Noha a brácsa sokáig nem számított hagyományos szólistahangszernek, néhány zeneszerző (Bartók, Prokofjev, Walton) és egy kivételes virtuóz (William Primrose) munkásságának köszönhetően egyre többen lépnek a reflektorfénybe ezzel a hegedűnél kvinttel mélyebb, szerényebb amplitúdójú hangszerrel.

Új lemezén Ridout nem a brácsa technikai bravúrjait állítja a középpontba. Telemann barokk szonátáival inkább a viola da gamba halk, ízes, meditatív tónusát idézi meg; az 1735-ben komponált sorozat ráadásul amatőr muzsikusok számára készült, így nem a virtuozitás, hanem az elmélyülés a kulcsa. Caroline Shaw kortárs kompozíciója, az eredetileg csellóra írt In manus tuas ugyancsak a barokk visszhangjait idézi, historikus darabhoz hasonlóan kevés vibratóval és manírral. Britten száz éve komponált Elégiája pedig mérhetetlen melankóliát áraszt. Az album Bach d-moll partitájával és a híres Chaconne-nal zárul – egy emberpróbáló feladattal hegedűn is, hát még brácsán. Timothy Ridout kifogástalanul játszik, a monumentális szólódarabban egyéni értelmezéssel is szolgál.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.

Mindenki a helyére

Mit gondol Orbán Viktor és a Fidesz a nőkről? Hogyan kezeli őket? És mit gondol ugyanerről a magyar társadalom, és mit a nők maguk? Tényleg a nők pártja a Fidesz? Ezeket a kérdéseket próbálja megválaszolni a kötet többféle aspektuson keresztül. Felemás sikerrel.

Megint dubajozás

Alacsony belépési küszöb, mesés hozamok, könnyű meg­gazdagodás, örök élet: ezek közül az első kettőt biztosan ígérik a mesés dubaji ingatlanbefektetési ajánlatok. Pedig az előrejelzések szerint akár egy éven belül kipukkadhat az ingatlanlufi.

A beismerés semmis

Az ügyész kizárását kezdeményezte a védelem, a különböző tit­kos­­szolgálati szervek más-más leiratot készítettek ugyan­arról a hangfelvételről – bonyolódik a helyzet abban a büntetőperben, amelynek tárgya a Nyugat-Európába irányuló illegális kutyaexport.