Visszhang: film

Totally Killer

Visszhang

Hatástörténetét illetően nem bíz sokat a fantáziánkra Nahnatchka Khan habkönnyű kis filmje.

Hősei bemondják a Vissza a jövőbe és a Sikoly címét is; ennél tovább nem is kíván ásni a filmtörténetben. Helyette ezredszerre is meglovagolja a 80-as évek retróhullámát, mely a slasher filmek hordalékát is magával hozta (Boldog halálnapot!, Freaky, Szöktetés a pokolból, Scream Queens). Az időutazás és a mániákus sorozatgyilkos keresztezése nem sikerül maradéktalanul, de egy-két (kissé szégyenkező) kacajt azért kicsikar belőlünk.

Jamie (Kiernan Shipka) az álmos Vernonban éli a középosztálybeli tinik unalmas életét. Helikopter szülői tendenciákat mutató anyja kétségtelenül irritáló, de aggódása traumatikus fiatalkorából ered: három barátnőjét 1987-ben, a 16. születésnapjukon halálra késelte egy maszkos ámokfutó. Ő az egyetlen túlélő, ám 2023 halloween éjjelén érte is eljön a gyilkos. Jamie gyászában kipróbálja barátnője kísérleti időgépét, anyja megmentésének reményében (logikus lépés, bármelyik gyászoló gyermek megtenné). A lány 1987-ben landol, és innentől pukkan az a kevéske töltet (mind komédia, mind suspense terén), amelyet a film nyújtani tud. A 2020-as évekből érkező tinit sokkolja a 80-as évek politikai inkorrektsége és hanyagsága, és átlagos képességei ellenére ő tűnik a legjózanabbnak a sok hormontól fűtött, irracionális középiskolás között. Khan csuklóból eleresztett kultúrsokkos poénjai sokkal jobban ülnek, mint a trehány horror­elemek, amelyek már csak azért sem működhetnek igazán, mert a film képi világa egy tévéfilmével vetekszik.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.