Visszhang: film

Totally Killer

Visszhang

Hatástörténetét illetően nem bíz sokat a fantáziánkra Nahnatchka Khan habkönnyű kis filmje.

Hősei bemondják a Vissza a jövőbe és a Sikoly címét is; ennél tovább nem is kíván ásni a filmtörténetben. Helyette ezredszerre is meglovagolja a 80-as évek retróhullámát, mely a slasher filmek hordalékát is magával hozta (Boldog halálnapot!, Freaky, Szöktetés a pokolból, Scream Queens). Az időutazás és a mániákus sorozatgyilkos keresztezése nem sikerül maradéktalanul, de egy-két (kissé szégyenkező) kacajt azért kicsikar belőlünk.

Jamie (Kiernan Shipka) az álmos Vernonban éli a középosztálybeli tinik unalmas életét. Helikopter szülői tendenciákat mutató anyja kétségtelenül irritáló, de aggódása traumatikus fiatalkorából ered: három barátnőjét 1987-ben, a 16. születésnapjukon halálra késelte egy maszkos ámokfutó. Ő az egyetlen túlélő, ám 2023 halloween éjjelén érte is eljön a gyilkos. Jamie gyászában kipróbálja barátnője kísérleti időgépét, anyja megmentésének reményében (logikus lépés, bármelyik gyászoló gyermek megtenné). A lány 1987-ben landol, és innentől pukkan az a kevéske töltet (mind komédia, mind suspense terén), amelyet a film nyújtani tud. A 2020-as évekből érkező tinit sokkolja a 80-as évek politikai inkorrektsége és hanyagsága, és átlagos képességei ellenére ő tűnik a legjózanabbnak a sok hormontól fűtött, irracionális középiskolás között. Khan csuklóból eleresztett kultúrsokkos poénjai sokkal jobban ülnek, mint a trehány horror­elemek, amelyek már csak azért sem működhetnek igazán, mert a film képi világa egy tévéfilmével vetekszik.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)