Visszhang: könyv

Tóth Gábor Ákos: Törik, nem hajlik

Visszhang

A 21. századi család válsága – ami mögött múltban gyökeredző rossz életvezetési modellek és szerepminták húzódnak – markánsan tematizálja a kortárs magyar regényirodalmat.

Ez a könyv azzal tér el a gyermekkori traumákból kibomló betegségregényektől, hogy nem az utódok, hanem a szülők perspektívájából látjuk a katasztrófát. Az apa ír naplót, miután néhány hét híján nagykorú lányuk elhagyja közös otthonukat.

A megtévesztő fülszöveg amerikai thrillerekbe illő gyermekeltűnési tragédiát sejtet, miközben itt nem klasszikus szökésről van szó, hanem arról a természetes folyamatról, amelynek során a felnőtté érő gyermek egyszerűen „leválik” a szüleiről. Mi több, a lány nem is tűnik el teljesen, csak épp a szakítás sikerült – mindkét fél önzéséből kifolyólag – rapszodikussá. Bizonyos szintig érthető a szülők kétségbeesése is: intoleráns világunkban felkészületlenül érte őket az az üresség és céltalanság, amit korábban a gyermeknevelés felelőssége kanalizált az életükben. Viszont néhány mozzanat az értetlenségükre is rámutat. Az anya azt hozza fel, hogy a lányuk „szétrobbantotta a rózsaszín babaszobát” a családjukban, ami saját szülői éretlenségükre és felkészületlenségükre is vonatkozik. Az apa végül eljátszik a lehetőséggel, hogy „új életet” kezdenek, extrém kalandokról képzelődik, amelyek feledtethetnék velük a gyermek távozása miatti magányukat. Aztán marad minden a régiben, mert ebből, a gyermekneveléssel kitöltött „kvázi fiatalság” állapotából tulajdonképpen nem is szeretnének kilépni.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.