Visszhang: lemez

Várjon Dénes, Simon Izabella

Mahler: Symphony No. 1 in D Major

Visszhang

A fonográf és a házi hifirendszer feltalálása előtt a zenemű-kereskedések népszerű cikkei közé tartoztak a zongorakivonatok is, sokak számára egyedül ezek által volt otthon is elérhető az operák és a szimfóniák zenéje.

Jogosan merül fel hát a kérdés: mi szükség Mahler 1889-ben, Budapesten bemutatott Titán-szimfóniájának négykezes változatát lemezre venni ma, amikor a zenekari felvételek száma hónapról hónapra gyarapodik?

Várjon Dénes és Simon Izabella szerint azonban a műben megjelenő természetszépség, a madárhangok és az utolsó tétel viharjelenete annyira inspirálók, hogy egyszerűen a hangszerhez vonzotta őket. Először egy bruggei koncerten léptek fel vele Fischer Iván biztatására. Az egyszeri Mahler-rajongónak számos tanulsággal szolgálhat a lecsupaszítva, sallangmentesen, stílushűen megszólaltatott zongoraátirat, amelyet a zeneszerző egyik legelső, kiváló interpretátora, Bruno Walter készített. Ha zenekari előadásban túlcsorduló hangfolyamnak tűnik, most annál világosabb, milyen szigorú és logikus szerkezeten nyugszik, és milyen különleges harmóniavilággal bír Mahler kontrapunktikus szimfóniája. A négykezes zongorazene, ahogy általában a kamarazenei műfajok, közelebbi, zsigeri élményként hatnak a hallgatóra, Simon és Várjon elmélyült, egybeforrt erejű interpretációjában a negyedik tétel katarzisa sem marad el. Timár Domonkos hangmérnök tágas hangzású felvétele jól szolgálja a zenészek nem hatásvadász, viszont egyáltalán nem hatástalan játékát.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.