Visszhang: lemez

Vilde Frang: Beethoven, Stravinsky

Visszhang

Pekka Kuusisto finn hegedűművész egykor mulatott azokon a hangszereseken, akik azt képzelik, a vezényléshez is értenek, mígnem egy huzamosabb kéz­sérülés miatt ő is hasonlóra kényszerült.

Ez az első lemeze karmesterként, és amennyire ez egy szépre polírozott Warner-lemezből megállapítható, jó munkát végzett: a Deutsche Kammerphilharmonie Bremen minden egyes hangjegyet fényesre csiszolva és értőn interpretál. De ne tagadjuk, hogy a lemezt Vilde Frang miatt vettük a kezünkbe, aki Beethoven Hegedűversenyében spontán és szinte bohókás, de a mű nagyszerkezetét nézve is meggyőző. Az első tétel timpanival díszített kadenciája a versenymű zongoraverziójából származik, a lassú tétel melléktémája pedig különösen megindító ebben az előadásban. Életteli, friss előadása ez egy jól ismert repertoárdarabnak. A másik hegedűverseny Stravinsky 1931-ben komponált műve, amely viszonylagos ismertségét George Balanchine-nek is köszönheti: nem véletlen hát, hogy a két szélső tételben Frang balettozik – csakis a négy húron, persze –, és nem ijed vissza attól, hogy illetlenebb vagy komikus hangokat csaljon ki a hegedűjéből, ha arra van szükség. Szokatlan párosítás a két concerto együtt. Míg Beethovennél a szólista a zenekar felett álló romantikus alak, Stravinsky mindent megtesz, hogy ezt a toposzt lebontsa. Frang 2010-ben Sibelius és Prokofjev hegedűversenyeinek szenzációs felvételével debütált, az új lemezzel pedig megismétli a bravúrt.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.

Dőlve halnak

Lóhalálában terjesztették be és fogadták el egy salátatörvénybe csomagolva a védett erdők könnyebb letarolását lehetővé tevő módosításokat a kormánypárti képviselők. Az erdőkért aggódó szakemberek is csak találgatnak, kinek sürgős a várható erdőirtás.