mi a kotta?

100 fokos lázban

  • mi a kotta
  • 2017. október 28.

Zene

„…augusztus vége óta egészségi állapotomban határozott javulás vehető észre. A magas lázperiódusok megszűntek, és csak néhány tizednyi hőemelkedés a normális fölött az, ami megmaradt. Ez természetesen igen jó hatással volt a közérzetemre – másfél évi, majdnem mindennapos 100° [Fahrenheit] vagy magasabb láz után. A javulás még mindig tart, jelenleg majdnem mindennap normális a hőmérsékletem. Az orvosok azonban még mindig nem biztosak abban, hogy tulajdonképpen mi volt a baj! A javulás ellenére még néhány hónap óvatosságra intenek, a telet (még mindig az ASCAP gyámsága alatt) nyugodt életmódot folytatva valahol délen kell töltenem, nem szabad agyondolgoznom magam stb. Lehet, hogy ebben az esetben igazuk van. Így éppen készülök Észak-Karolinába száműzetésbe, egyedül. Talán jobb egészségi állapotom eredményezte, hogy sikerült egy új zenekari művet írnom (ezt a Koussevitzky Alapítvány rendelte meg), egy meglehetősen hosszú mű, kb. 40 percig tart, öttételes. Egész szeptemberben sokat dolgoztam ezen, anélkül, hogy egészségemnek ártott volna.” 1943 végén ekképp bizakodott az amúgy sokszorosan vigasztalan helyzetben lévő Bartók Béla, s a Concerto elkészülte valóban okot adott az elégedettségre.

A „szimfóniaszerű zenekari mű” jószerint a megszületése pillanatától megszakítás nélkül a nemzetközi koncertrepertoár 20. századi slágerdarabjai közé számítható. Most épp a csi Filharmonikusok és az őket vezénylő Zubin Mehta kínálja elénk ezt a fájdalmas-szép remekművet, méghozzá egy olyan koncerten, ahol a Himnusz, a Szózat, a Maxim-dal, a Szép vagy, gyönyörű vagy, Magyarország, valamint a Kék Duna keringő melódiája is felhangzik majd (Nemzeti Hangversenyterem, október 3., fél nyolc). Két megszentelt nemzeti dallamunkat Erkel Ünnepi nyitánya fogja megidézni, A víg özvegy-beli Danilo belépőjét meg A hamburgi menyasszony főszámát a Concerto Intermezzo interrotto elnevezésű tételéből hallhatjuk ki, míg a Brahms által is elirigyelt Strauss-keringő egészében szólal majd meg, lezárva az est programját.

Ha minden igaz, az említett Lehár-melódia nem közvetlenül, hanem közvetve, Sosztakovics VII. (Leningrád) szimfóniájából kihallva került be Bartók művébe. A magyar géniusz ugyanis meglehetős ellenszenvvel hallgatta Sosztakovics friss és vesztére propagandaszereppel is felruházott művének rádióközvetítését, s innen utálta meg a Lehár-idézetet is, amellyel az orosz zeneszerző, úgymond, a hitleri hadigépezetet jellemezte volna. Sosztakovics e szimfóniáját az elkövetkező napokban ugyancsak hallhatjuk majd: a Fesztiválzenekar két hangversenyén, ahol is az amerikai Marin Alsop fog vezényelni, a szimfóniát megelőző versenymű pedig Sibelius Hegedűversenye lesz, Alina Pogostkina szólójával (Nemzeti Hangversenyterem, október 4. és 5., háromnegyed nyolc). Pénteken azután ugyanitt, a Müpában immár a CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál nyitókoncertje ígérkezik, újra csak egy Bartók-klasszikussal, méghozzá egy forradalmi klasszikussal, a Zenével, valamint a kortárs nagyság, Tan Dun multimédiás különlegességével és karmesteri vendégszereplésével a Concerto Budapest élén (október 6., fél nyolc).

Arrébb, a Zeneakadémián mindeközben Haydn Teremtésével indul az október: Vásáry Tamással és az Óbudai Danubia Zenekarral (október 1., fél nyolc). Majd pár nappal később a Liszt Ferenc Kamarazenekar és Miklósa Erika közös koncertjén Witold Lutosławski (október 4., fél nyolc), Baráti Kristóf és vendégei estjén (október 6., fél nyolc) pedig Eugène Ysaÿe műve fogja nyitni a programot a koncerttermeinkben ritkábban megszólaló, nevükben különleges írásjeleket viselő zeneszerzők méltó képviseletében.

Figyelmébe ajánljuk

Félmosoly

E sorok írója kevés nyomasztóbb filmet látott, mint ez a számos fesztiválon (egyebek közt a cannes-in) díjazott darab. Eleinte csak kicsit kényelmetlen a társtalan és mint lassan kiderül, családtalan szülésznő története, végül azonban szinte elviselhetetlen a sorstól kizsarolt, hamis idill feszültsége.

Buffalo Soldiers

  • - turcsányi -

Van ilyen film egy rakás, egytől egyig hősköltemények. Talán csak abban különböznek, hogy némelyeknek odaírják az elejére, hogy „igaz történet alapján”, némelyeknek meg nem.

És mindenki másnak

Az előadás Ken Loach 2016-os, Cannes-ban Arany Pálma díjat nyert filmjének adaptációja. Nagy port kavart a mű, még a brit parlamentben is téma volt. A szívrohamon átesett asztalos (a színpadi adaptációban ácsmester) kilátástalan bolyongása az angol szociális és egészségügyi ellátó rendszerben ugyanis a döntéshozókkal szembeni vádiratként is felfogható.

Fénytörésben

  • Veres András

Kardos András gyakran él új könyvében (is) a skizofrénia kifejezéssel; szerinte édesapja, Pándi Pál „morális skizofréniában” élt és alkotott, a vele párhuzamba állított Fehér Ferencet pedig (akiről könyvet szándékozik írni a közeljövőben) a „szabadság-skizofrénia” jellemezte. Könyvét olvasva ő maga is úgy jelenhet meg előttünk, mintha valamifajta furcsa fénytörésben állítaná elő szövegeit.

Palotám Pesten

A Szabadság téri tőzsdepalota 1905. október 30-án kezdte meg működését egy valahai kaszárnya helyén. Az ünnepélyes avató elmaradt, és már egy hónappal a nyitás után kezdetét vették az 1907-ig eltartó átalakítási munkálatok.

Bűnözők között

Kedden frissítette az Egyesült Államok pénzügyminisztériumához tartozó Office of Foreign Assets Control, azaz a külföldiek vagyonát ellenőrző hivatal az ún. blokkolt személyek szankciós listáját, amelyen január 7-től immár Rogán Antal, a Miniszterelnöki Kabinetiroda vezetője is szerepel.

Edward Young jóslata

  • Földényi F. László

Edward Young angol költő 1759-ben Vélekedések az eredeti kompozícióról című esszéjében feltette a kérdést: „Eredetinek születve hogyan lehetséges, hogy másolatokként halunk meg?” Válasza: mert majmokként viselkedünk és egymást utánozzuk.

Hogyan vágjunk át az aknamezőn?

Mi jöjjön 2026-ban a NER bukása után – a gazdaság területén? Cikkünk első részében, melyet a Narancs előző, 2024. december 19-i számában közöltünk, tudós szerzőnk az új, kívánatos kormányzati struktúra és az aprómunka kérdéseivel foglakozott, és a kibontakozás feltételeit az euró bevezetésében, valamint a gazdasági versenysemlegesség, a jogbiztonság és a közbeszerzések tisztaságának visszaállításában jelölte meg. Mi kéne még?

Itt a vége?

Hogy mikor élt át a magyar diplomácia olyan katasztrofális hónapokat, mint 2024 második felében, mikor volt a magyar kormány olyan elszigetelt nemzetközi szinten, mint az Európai Unió Tanácsának most véget ért soros elnöksége idején – arra csak a leg­öregebbek emlékezhetnek.