Őszi szántás

  • Greff András
  • 2002. szeptember 19.

Zene

Miután beérett és learattatott, számunkra már csak a kóstolás kalandos körei következhetnek az utóbbi idők magyar rockterméséből.

Miután beérett és learattatott, számunkra már csak a kóstolás kalandos körei következhetnek az utóbbi idők magyar rockterméséből.

n Persona Non Grata: Pisti Melegítsünk be Pistivel, rövid távon. A Persona Non Grata idehaza nem nagyon jut egyről kettőre, miközben évek óta jó szívvel fogadják a klubok szerte Európában. Mégsem adja fel, csak azért is rendre új anyaggal jelentkezik, ha önerőből és vékony hosszal is: az előző System Of Logicon négy szám volt, ezen most éppen eggyel több. A felállás és a törekvések rokonsága okán a Másfél neve kikerülhetetlen, bár a Persona magabiztosabban dzsesszes, a basszus pedig olykor Primus-módra telít alant. Voltaképp instrumentális muzsika az övé, villanásnyi énekrészekkel - utóbbiakat én inkább nem erőltetném, esetlenek kicsit. Egyébiránt szó se róla, korrekt és kellemes kis kvázitánczene ez; hanem igazán akkor válik csak érdekfeszítővé, amikor tisztességesen elkezd magába borulni, ritmusai ravaszul csavarodnak, és stilárisan is bátran szélesre tárja magát. Kár érte, de én nem érzem kielégítőnek most az efféle pillanatok számát, noha csak olyankor több valóban a kulturált háttérzenénél. (Szerzői kiadás/Periferic, 2002) HHHH alá

n Karabély: Táltos Utca Valaki egyszer azt mondta a Karabély zenekarról, hogy szép kis firma a pesti alterkörben: vagy tíz éve gyűri rendületlenül, szült egy csomó jó számot, és van kábé ötven rajongója - ezek után én látatlanban is könnyű szívvel gondoltam rá. Szép dolog a megelőlegezett bizalom, de itt sajnálattal kell hírül adnom, hogy első közös ügyünk nem lett az a kiköpött sikersztori: ez a Táltos Utca úgy rohant el mellettem, akár egy sértett szomszéd, köszönés nélkül. Könnyű kezű gitárzene, sok-sok tinglitangli, itt-ott némi szintúgy léha, de huzatosabb magyari rakendroll. Tizennyolc szám, a legnagyobbaktól is gyanakodva fogadnám, kirívó megpróbáltatásokról mindazonáltal nincs szó, azért sem, mert Gyáni Levente abba a nem túl népes szövegírói halmazba sorolandó, akik hallatán nem keni a hallgató visszakézből szájon a stopgombot. Legnagyobb erősségként magam a határozott bájt jelölném meg, ami majd´ mindegyik emlékezetesebb tétel sajátja: ugye, milyen helyes a Valami miatt, kedves a Budapest? Na ja. Az egész azonban marad a kényelmes, kockázatmentes középtartományban, nem törekszik semerre sem, én meg a végén éppen úgy távozhatok, amint jöttem az elején. Érintetlenül. (Bahia/Periferic, 2002) HHH alá

n Quimby: Káosz Amigos A Káosz Amigosszal foglalkozó recenziók többnyire elégedetten konstatálják, hogy a zenekar ötödik lemeze nem éri be kevesebbel, mint a három évvel ezelőtti, minden szempontból roppant sikeres Ékszerelmére, én azonban semmiképpen sem elégednék meg csupán ennyivel. Nagy ugrásról ugyan magam sem számolhatok be, elegáns fölibe csúszásról azonban mindenképp. Mindjárt a Zéró dal nagyon erős indítás, puha és szívfacsaró, s az is telitalálat, ahogyan megidézik benne a Douglas-fenyők között kóborló Badalamentit. Ez a jól szabott, belakható melankólia integráns része az albumnak, míg a tánczenésebb-gépesebb ritmusok most csak nagyon szordínósak, ugyanakkor újfent feltűnően súlyos és meghatározó a gitárok szerepe: a különben játszin simogató Szellő végén már-már a metálig merészkednek a riffek. Az ízig-vérig saját hang már az előző lemezzel is megvolt, ám a hangszerelés most lett úgy igazából perfekt, mindvégig frappáns és sziporkázó, miközben semmit nem ragoznak túl ezek a remek zenészek, nincsenek agyonnyomva a számok, sőt sokszor marad az egész a kifejezetten minimálban. Tíz szám, nem több, rá ne unhassunk, Kiss Tibor és Varga Livius énekesek megint továbbléptek a felesleges modorosság következetes lemorzsolása felé. Nincs miért húzni tovább, nekem a legjobb Quimby. (Universal, 2002) HHHHH

n Blind Myself: Product Of Our Imagination Végül aki így ősszel inkább a gorombább zenék társaságát keresné, igen jól járhat, ha megnyitja füleit a Blind Myself új munkája előtt. Koncertteljesítményét régóta bírom ennek a brigádnak, mindig is tetszett, ahogy a fesztiválokon megriasztotta a könnyed ugrálásra érkező deszkás népséget. Ugyanakkor sem a Horrified By The Sun, sem az elődjénél azért sokkal komolyabb Heaven´t nem vájt számottevő sebeket belém, a színpadi változatnál veszélytelenebbnek, bátortalanabbnak éreztem ezeket a stúdiós próbálkozásokat. Majd a fiúknak elege lett abból a kilátástalan szarásból, ami a magyar rockbiznisz, és úgy két éve kollektíve áthurcolkodtak New York Citybe, ennél rosszabb úgysem lehet alapon. Megszenvedték először ott is rendesen, éheztek és fáztak, ám ma már köszönik szépen, egész prímán vannak: játszogatnak a CBGB-ben, tiszta erőből udvarolnak az ottani lemezcégeknek, és hát össze lett hozva ez a lemez, ami előtt le a kalappal. Épp ahogy illik: kíméletlen és véres, megadván a megfelelő hangot a keserűség és a kilátástalanság számára. Korábban metálos felhangokkal is bírt, most inkább a noise-rock az irányadó, de nem a Sonic Youth-féle - voltaképp a Velvet Undergroundig visszavezethető - szépséges szilánkzene, hanem, mondjuk, az Amphetamine Reptile-istálló (Unsane, Today Is The Day és társaik) által művelt nehézsúlyú, torz káoszmuzsika. Baromi jól szól, s ha az összes szám olyan koncentráltságot mutatna, mint az Understanding Of Love vagy a Sundown, hiánytalanul kiragyognának mind a csillagok. (1G, 2002) HHHH és fél

Greff András

Figyelmébe ajánljuk

Szálldogálni finoman

Úgy hírlik, a magyar könyvpiacon újabban az a mű életképes, amelyik előhúz egy másik nyuszit egy másik kalapból. A szórakoztatás birodalmában trónfosztott lett a könyv, az audiovizuális tartalom átvette a világuralmat. Ma tehát a szerző a márka, műve pedig a reklámajándék: bögre, póló, matrica a kisbuszon. 

Ja, ezt láttam már moziban

Dargay Attila ikonikus alkotója volt a világszínvonalú magyar animációs filmnek. A Vukot az is ismeri, aki nem olvasta Fekete István regényét, de tévésorozatain (Pom Pom meséi, A nagy ho-ho-horgász stb.) generációk nőttek fel, halála után díjat neveztek el róla. Dédelgetett terve volt Vörösmarty klasszikusának megfilmesítése. 

Desperados Waiting for the Train

  • - turcsányi -

Az a film, amelyikben nem szerepel vonat, nos, bakfitty. S még az a film is csak határeset lehet, amelyikben szerepel vonat, de nem rabolják, térítik vagy tüntetik el. Vannak a pótfilmek, amelyekben a vonatot buszra, tengerjáróra, repülőgépre, autóra/motorra, egészen fapados esetben pedig kerékpárra cserélik (mindegyikre tudnánk több példát is hozni). 

Lentiből a világot

Nézőként már hozzászoktunk az előadások előtt kivetített reklámokhoz, így a helyünket keresve nem is biztos, hogy azonnal feltűnik: itt a reklám már maga az előadás. Kicsit ismerős az a magabiztosan mosolygó kiskosztümös nő ott a képen, dr. Benczés Ágnes Judit PhD, MBA, coach, csak olyan művien tökéletesre retusálták, kétszer is meg kell nézni, hogy az ember felismerje benne Ónodi Esztert.

Crescendo úr

A Semiramis-nyitánnyal kezdődött koncert, és a babiloni királynőről szóló opera szimfonikus bombákkal megtűzdelt bevezetője rögtön megalapozta az este hangulatát. Szépen adta egymásnak a dallamokat a klarinét, a fuvola, a pikoló, a jellegzetes kürttéma is könnyed fesztelenségét domborította Rossini zenéjének, akit a maga korában Signore Crescendónak gúnyoltak nagy ívű zenekari hegymászásai okán. A Danubia Zenekarra a zárlatban is ilyen crescendo várt.

A miniszter titkos vágya

Jövőre lesz tíz éve, hogy Lázár János a kormányinfón közölte, megépül a balatoni körvasút abból az 1100 milliárd forintból, amit a kormány vasútfejlesztésekre szán. A projektnek 2023-ban kellett volna befejeződnie, és egy ideig a gyanús jelek mellett is úgy tűnt, hogy minden a tervek szerint alakul: 2021. június 18-án átadták az észak-balatoni vasútvonal Szabadbattyán és Balatonfüred közötti 55 kilométeres, villamosított szakaszát.

Ahol mindenki nyer

Orbán Viktor magyar miniszterelnök hétfőn baráti látogatáson tartózkodott a szomszédos Szlovákiában, ahol tárgyalásokat folytatott Robert Fico miniszterelnökkel és Peter Pellegrini államfővel. Hogy miről tárgyaltak, arról sok okosságot nem lehetett megtudni, az államfő hivatala nem adott ki közleményt, posztoltak egy kényszeredett fotót és lapoztak; a miniszterelnök, Orbán „régi barátja” ennél egy fokkal udvariasabbnak bizonyult, amikor valamiféle memorandumot írt alá vendégével; annak nagyjából annyi volt a veleje, hogy Fico és Orbán matadorok, és reményeik szerint még sokáig azok is maradnak (Robert Fico szíves közlése).

„Inkább magamat választom”

A Budaörsi Latinovits Színház fiatal színésze a versenysport helyett végül a színház mellett döntött, és ebben nagy szerepe volt Takács Vera televíziós szerkesztőnek, rendezőnek is. Bár jelentős színházi és ismert filmes szerepek is kötődnek hozzá, azért felmerülnek számára a színház mellett más opciók is.

Az irgalom atyja

Megosztott egyházat és félig megkezdett reformokat hagyott maga után, de olyan mintát kínált a jövő egyházfőinek, amely nemcsak a katolikusoknak, hanem a világiaknak is rokonszenves lehet. Ügyesebb politikus és élesebb nyelvű gondolkodó volt, mint sejtenénk.