3. X-Peripheria Fesztivál: Hangszeres kísérlet

  • Galambos Péter
  • 2002. május 9.

Zene

Jól mutatja az X-Peripheria Fesztivál fejlődését, hogy atyjai - az internetes Pararadio és az Ultrahang Alapítvány - a Daróci úti, romantikusan omladozó gyárépületből immár az Almássy Téri Szabadidőközpontba vitték.

Jól mutatja az X-Peripheria Fesztivál fejlődését, hogy atyjai - az internetes Pararadio és az Ultrahang Alapítvány - a Daróci úti, romantikusan omladozó gyárépületből immár az Almássy Téri Szabadidőközpontba vitték. Szó sem volt nagyzolásról, mert bár nem kétséges, hogy számos tűt le lehetett volna ejteni a tömegben, ilyesmi egyrészt senkinek sem jutott eszébe, másrészt az experimentális elektronika e seregszemléjére így is megdöbbentően sokan voltak kíváncsiak. Mindazonáltal nem valószínű, hogy rentábilisan lehetne összehozni egy Totál Experimentál fedőnevű rendezvényt a BS utódjában, amiből egyenesen következik, hogy némi magyarázattal tartozunk e zenei irányzatról. Majdnem stílust írtam, ám az ultrahangos Nun András idejében figyelmeztetett: e megnevezés ellentmond az experimental elektronika természetének. Az alapvetően kísérleti jellegű, ebből adódóan helyenként öncélú áramlat képviselőit ugyanis nem kötik stílusjegyek vagy a fogyasztók elvárásai (s ebből adódóan e képviselők körét felettébb nehéz meghatározni). "Legyen egy stílus bármilyen igényes és progresszív, reprezentánsai voltaképpen ugyanazt a gumicsontot rágják. Itt azonban inkább az attitűd köti össze a zenekészítőket, akik megpróbálják kijátszani a már meglévő struktúrákat" - magyarázza Nun András.

Tehát, noha elektronikus zenéről van szó, a muzsikusok nem technoőrültek; egy részük korábban alternatív gitárzenekarokban és effélékben játszott, aztán áttértek az addig ismeretlen lehetőségeket hordozó eszközök használatára. Forradalmi változás volt az új hangzásokat hozó digitális rögzítés megjelenése is, ma már sokan laptopokkal veszik körül magukat a színpadon.

Minden elismerésem az övék, gondolom az Almássyra érkezésemkor, mert a nagyterem fullasztóan meleg levegőjében ezúttal oxigén helyett is páratartalom van, ráadásul odafönt lámpák össztüzében ügyködnek a művészek. A terem közepén a közönség legelszántabb tagjai ülnek törökülésben, feszült figyelemmel. Nem egy tipikus partilátvány, de hát itt nem is talpalávalót játszanak. Szokatlan, a konzervatív hallgató számára néha zörejként értelmezhető effektekből, gyakran diszharmonikus szólamokból áll a zenefolyam. "Ez egyenes folytatása a hetvenes évek ipari zenéinek, csak most nem vasakat verünk, hanem az >>elektronikus szemétbőlPersze azért megvannak a maga "sztárjai" az irányzatnak, a már említett Pan Sonic - amelynek produkciója szándékosan a fizikai tűrőképesség határát súrolja - mellett ide sorolhatjuk a Coilt, a Thee Majestyt és a Mouse on Marst. Utóbbit sikerült elhívni az X-Peripheriára, és a publikum nagytermen kívül üldögélő-söröző szeletéről ordít, hogy igazából rá várakozik. (Itt kell megjegyezni: az esemény bizonyára unikum abból a szempontból, hogy a műsor egyetlen percet sem csúszik a meghirdetetthez képest. Respekt!) Amikor a nyilván mindenki által ismert, neodebil rajzfilmről elnevezett duó belekezd, valóban kiürül az előtér, s most látszik, hogy a felettébb vegyes közönség nagy száma főként nekik köszönhető. Nagy táncolás most sincs, de a többnyire lendületes, energikus, telt basszusokkal és melódiákkal átszőtt, változatos dobhangokkal tűzdelt, a háttérben vetített képekkel vizuálisan megtámogatott zenét nehéz kibírni heveny térdrugózás és bólogatás nélkül - bár továbbra sem könnyen feldolgozható, amit hallunk.

"Sok minden a befogadói hozzáálláson múlik. Attól, hogy valamit nehéz befogadni, még nem biztos, hogy nem érdemes. Szerintem ugyanolyan odafigyeléssel kellene zenét hallgatni, ahogy az ember könyvet olvas. Nem igaz, amit sokan mondanak, hogy egy ideje nem történik semmi a zenében. Csak éppen hozzánk alig jutnak el az érdekes törekvések" - véli Nun.

A program természetesen időre befejeződik, én pedig kifelé megállok egy standnál. A hanghordozók, promóanyagok és környezetvédelmi kiadványok között van néhány ínyencfalat is. Mindenekfelett a Nonkonformist nevű, hardcorepunkkal és metállal foglalkozó "radikális rock&roll magazin" ötágú csillaggal és csúzlis, álarcos figurával díszített, fénymásolt szórólapja. Jelmondat: "A többi csak formaság."

Galambos Péter

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.