mi a kotta?

Szembeszél

  • mi a kotta
  • 2015. július 18.

Zene

„A leírhatatlan jólét érzése töltött el, amint a hajó lehorgonyzása és a vitorlák bevonása közben a tengerészek kiáltásai visszaverődtek a hatalmas gránitfalakról. E kiáltások élénk ritmusa úgy megragadt bennem, mint valami vigasztaló jövendölés, és hamarosan megszületett belőle a [norvég] tengerészek énekének témája az én Bolygó hollandimból. Már akkoriban foglalkoztatott ennek az operának a gondolata, és most, újabb benyomásaim hatása alatt sajátos költői és zenei színt öltött.” Így emlékezett vissza Richard Wagner arra a kalandos tengeri útra, amelyet a Thetis nevű kis kereskedelmi hajó fedélzetén utazva tett meg 1839 nyarán: rigai hitelezői elől meglépve, felesége és Robber nevű újfundlandi kutyája társaságában. A vad tengeri vihar elől menedéket nyújtó, ráadásul még zenei impressziókat is ébresztő norvég fjord emléke két esztendő leforgása alatt romantikus operává lényegült át, s az eredetileg (ám hiábavalóan) Párizsnak szánt dalmű, A bolygó hollandi máig megidézi ezt a világot. „Bárhol is nyitod ki a partitúrát, a szemedbe fúj a szél” – jellemezte korholó szándékkal az operát Wagner egyik idősebb kartársa, szavaival voltaképpen szerencsésen rámutatva a Hollandi egyik legfőbb erényére.

A bolygó hollandi most végre fölkerül a Budapesti Wagner-napok műsorára: Kovalik Balázs rendezésében, Fischer Ádám vezénylete alatt, Hollandiként a Hans Sachs szerepében ugyanitt már emlékezetes sikert arató James Rutherfordot, áldozatkész szerelmese gyanánt pedig a svéd Elisabet Stridet (képünkön) felléptetve. Az átoktól hányt-vetett férfiú ezekben a napokban háromszor is partra száll majd a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben, ahol az opera első, egyfelvonásos változatát ígéri a program (június 20., 22. és 24., hat óra).

Egyebekben megkezdjük a szabadtéri kitelepülések szezonját, mondjuk, péntek este az óbudai Fő térre kilátogatva, ahol a kerülethez oly szorosan kötődő Óbudai Danubia Zenekar és alapító karmestere, Héja Domonkos ad majd koncertet (június 19., hét óra). Itt remélhetőleg se szél, se vihar nem lesz, még ha Liszt Ferenc fölhangzó szimfonikus költeménye, a Les Préludes oly érzékletesen érinti is az élet viharainak témáját. A szabadtéri hangverseny középpontjában pedig Mendelssohn boldogítóan népszerű e-moll hegedűversenye áll majd, Kállai Ernő szólójával. Ezen a pénteken persze akár még a Zeneakadémiát is választhatjuk, ahol a MÁV Szimfonikus Zenekar orosz estet rendez majd (június 19., hét óra). A 91 esztendős amerikai karmester, Irwin Hoffman egy Rimszkij-Korszakov-nyitány és egy Csajkovszkij-nyitányfantázia nyomában Dmitrij Sosztakovics V. szimfóniáját fogja elvezényelni, igazán imponáló és intenzív programot teljesítve.

S végül, nehogy elfeledjük: szombaton Múzeumok Éjszakája! Szanaszét a városban egy sor múzeum kínál zenés programot is, s különösen a várbeli Zenetörténeti Múzeum ígér erre a szombatra sűrű és (szerencse)játékokkal összekapcsolódó muzsikás délutánt, estét és éjszakát.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.